Tegen 2013 (de ultieme datum voor het Europese parlement om de richtlijn aan te nemen om ze wettelijke macht te geven) zullen de 27 landen van de Europese Unie de gegevens uitwisselen van hun bestuurders die een overtreding begaan in een ander EU-land. Vandaag de dag vegen heel wat buitenlandse bestuurders hun voeten aan de verkeersregels wanneer ze in een ander land rijden omdat ze zich onkwetsbaar voelen. De enige manier waarop ze kunnen worden gesnapt, is wanneer ze worden aan de kant gezet door de ordehandhavers. Door gebrek aan overeenkomsten binnen de EU worden boetes vaak niet doorgestuurd naar andere landen. Zo blijkt uit statistieken dat buitenlandse bestuurders ongeveer 5 procent van het verkeer uitmaken, maar dat ze wel ongeveer 15 procent van de snelheidsovertredingen begaan. Aan die situatie zal nu dus worden verholpen.
De ministers van transport werden het op donderdag 2 december jongstleden eens rond een tekst met betrekking tot de boetes die over de grenzen heen zullen worden doorgestuurd. Het gaat om snelheidsovertredingen, het niet respecteren van signalisatielichten, het niet dragen van de gordel, het negeren van de helmplicht, rijden onder invloed van drank of drugs, het illegaal gebruiken van de pechstrook en het niet handenvrij bellen. In de praktijk zal dit uitmonden in een elektronisch netwerk voor gegevensuitwisseling dat het mogelijk maakt om de nodige informatie tussen de betrokken landen te kunnen doorspelen. Tegelijk zal de Commissie een communicatiecampagne opzetten om de automobilisten op de hoogte te brengen van de regels per land, want van een unitaire wegcode is nog lang geen sprake.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!