Het departement motorvoertuigen (DMV) van Californië zou willen verhinderen dat autonome auto’s “zonder bestuurder” rijden. Door deze wet zou er dus verplicht een persoon met een rijbewijs in de auto moeten zitten om, indien nodig, in te grijpen bij een technisch probleem of een noodgeval.
Een kwestie van juridische aansprakelijkheid
De staat Californië is immers van mening dat een juridische aansprakelijkheid noodzakelijk is en dat die dus toekomt aan de persoon in de auto. Die zal dus aansprakelijk gesteld worden in het geval van een verkeersovertreding of ongeval. Bovendien zou het DMV willen dat onafhankelijke experts de veiligheid van de auto’s controleren alvorens een toelating voor gebruik te geven, die dan maximum drie jaar geldig zou zijn.
Vrees voor cyberaanvallen
De wetgever wil ook veiligheidsgaranties tegen cyberaanvallen. Want uiteraard heeft de demonstratie door twee informatici met een Jeep Cherokee (die volledig oncontroleerbaar werd) sporen nagelaten in het collectieve bewustzijn. Het DMV liet ook weten dat zijn grootste bekommernis “de veiligheid van zelfrijdende voertuigen en van de mensen die de weg delen met deze voertuigen” betreft. En tot slot moeten de constructeurs duidelijk nog veel meer ervaring opdoen voor het grote publiek toegang krijgt tot deze voertuigen.
Verzet bij Google
Uiteraard liet de reactie van de verantwoordelijken van Google niet lang op zich wachten: “Wij zijn zwaar ontgoocheld dat Californië nu al een plafond bepaalt die het potentieel al beperkt van auto’s zonder bestuurder om elk van ons hier te helpen. Door voertuigen te ontwikkelen die door een eenvoudige knop om het even wie kunnen vervoeren van punt A naar punt B hopen we de mobiliteit voor miljoenen mensen ingrijpend te veranderen. Dit willen we onder andere doen door de 94 procent ongevallen die veroorzaakt worden door een menselijke fout, te beperken of door dagdagelijkse bestemmingen mogelijk te maken voor mensen die anders uitgesloten zouden worden, omdat ze niet met een auto kunnen rijden.” De internetreus voegt er bovendien aan toe: “De veiligheid is onze allerhoogste prioriteit en onze belangrijkste motivatie.”
De automobielindustrie kijkt toe
Hoe dan ook, het is nog niet zover. Dit wetsontwerp moet immers nog voorgelegd worden aan volksraadplegingen. Het zou echter wel een precedent kunnen scheppen, want deze Amerikaanse staat is echt een soort laboratorium wat dergelijke zaken betreft, en niet alleen voor de Verenigde Staten, maar ook voor de rest van de wereld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!