Sinds 1 januari 2020 zijn autofabrikanten wettelijk verplicht om de kilometerstand van hun geconnecteerde modellen vier keer per jaar aan Car-Pass door te geven. De vereniging wijst er echter op dat verscheidene constructeurs nog steeds weigeren dit te doen, ondanks de wettelijke verplichting. Ze verschuilen zich achter de privacyregels (GDPR) en financiële argumenten. Car-Pass dringt er bij hen op aan om "zich snel te schikken naar de wetgeving", 2 jaar na het verstrijken van de deadline. In het volledige rapport staat dat de merken die de meeste gegevens verstrekken van hun geconnecteerde modellen BMW, Volvo, Mercedes, Mini, Tesla, Ford, Volkswagen, Toyota en Kia zijn.
Ingevoerde voertuigen
De samenwerking met constructeurs en invoerders is beter voor geïmporteerde voertuigen. De wet schrijft ook voor dat de in hun databanken opgeslagen kilometerstanden moeten worden doorgegeven. Car-Pass was zo in staat kilometergegevens te verzamelen voor 48,5% van de ingevoerde voertuigen. Bovendien wordt elk voertuig dat uit Nederland komt, direct gekoppeld aan een door de RDW (het Nederlandse equivalent van de DIV) geregistreerde kilometerstand. Het aandeel van de invoer is in 2021 gestegen als gevolg van de krapte op de markt voor tweedehandsauto's.
Strafste fraudegevallen
Ondanks de Car-Pass en een betere gegevensoverdracht voor ingevoerde voertuigen is er nog altijd sprake van fraude. Vooral voor voertuigen die uit het buitenland komen. Zo schat de Duitse automobielclub ADAC dat 30% van de in Duitsland verkochte tweedehandsauto's een vervalste tellerstand heeft. Dit wordt bevestigd door de cijfers.
|
Merk |
Model |
Année |
Laatste kilometerstand |
Vooraatste kilometerstand |
Verschil |
Import |
1 |
Renault |
Kangoo |
2012 |
157.736 |
643.976 |
486.240 |
nee |
2 |
Mercedes |
C 180 CDI |
2011 |
121.290 |
548.963 |
427.673 |
ja |
3 |
Volkswagen |
Touran |
2012 |
143.093 |
542.799 |
399.706 |
ja |
4 |
Peugeot |
Expert |
2011 |
421.123 |
800.833 |
379.710 |
nee |
5 |
Mercedes |
Sprinter |
2014 |
100.179 |
475.008 |
374.829 |
nee |
6 |
Mercedes |
C 220 CDI |
2011 |
100.877 |
437.171 |
336.294 |
ja |
7 |
Renault |
Kangoo |
2007 |
56.847 |
387.634 |
330.787 |
nee |
8 |
Mercedes |
E 200 Bluetec |
2015 |
180.493 |
504.020 |
323.527 |
nee |
9 |
Mercedes |
E 200 D |
1996 |
77.056 |
380.200 |
303.144 |
ja |
10 |
Mercedes |
E 200 CDI |
2014 |
126.216 |
428.586 |
302.370 |
ja |
Zo is de helft van de voertuigen met de grootste kilometertellerfraude geïmporteerd. In totaal kon Car-Pass in 2021 1.578 gevallen van fraude vaststellen, waarvan er 906 betrekking hadden op een binnenlandse verkoop (0,13% van het totaal) en 672 (1,2%) op een in ons land ingevoerde auto. Gezien het aandeel van ingevoerde voertuigen die tweedehands worden verkocht, is het risico om het slachtoffer te worden van fraude met een tweedehandsvoertuig uit het buitenland tien keer groter. Bovendien vermindert de tellerstand bij fraude met gemiddeld 61.559 km. Voor Belgische voertuigen is die gemiddeld 52.000 km lager dan de werkelijke kilometerstand, voor buitenlandse voertuigen is dat 75.000 km.
Nog wat cijfers
In 2021 werden in België 839.890 nieuwe Car-Passes afgegeven, waarvan 117.590 voor ingevoerde auto’s. De gegevensbank van de vereniging bevatte in 2021 de kilometerstand van 24.877.011 voertuigen voor een totaal van 159.013.753 km. De gemiddelde leeftijd van het voertuig bij afgifte van de Car-Pass (eerste verkoop als tweedehands) bedraagt 9,08 jaar met een gemiddelde kilometerstand van 104.843 km op de teller. De twee belangrijkste bronnen van gegevens zijn professionals uit de autosector (48,47%) en de technische inspectie (35,10%).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!