Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Car-Pass: sommige constructeurs spelen het spel niet mee

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-05-2022

Zoals elk jaar heeft Car-Pass een balans opgesteld van vastgestelde fraude met kilometertellers. De organisatie wijst ook op een gebrek aan medewerking van sommige merken bij het doorgeven van de gegevens van geconnecteerde modellen.

Sinds 1 januari 2020 zijn autofabrikanten wettelijk verplicht om de kilometerstand van hun geconnecteerde modellen vier keer per jaar aan Car-Pass door te geven. De vereniging wijst er echter op dat verscheidene constructeurs nog steeds weigeren dit te doen, ondanks de wettelijke verplichting. Ze verschuilen zich achter de privacyregels (GDPR) en financiële argumenten. Car-Pass dringt er bij hen op aan om "zich snel te schikken naar de wetgeving", 2 jaar na het verstrijken van de deadline. In het volledige rapport staat dat de merken die de meeste gegevens verstrekken van hun geconnecteerde modellen BMW, Volvo, Mercedes, Mini, Tesla, Ford, Volkswagen, Toyota en Kia zijn.

Ingevoerde voertuigen

De samenwerking met constructeurs en invoerders is beter voor geïmporteerde voertuigen. De wet schrijft ook voor dat de in hun databanken opgeslagen kilometerstanden moeten worden doorgegeven. Car-Pass was zo in staat kilometergegevens te verzamelen voor 48,5% van de ingevoerde voertuigen. Bovendien wordt elk voertuig dat uit Nederland komt, direct gekoppeld aan een door de RDW (het Nederlandse equivalent van de DIV) geregistreerde kilometerstand. Het aandeel van de invoer is in 2021 gestegen als gevolg van de krapte op de markt voor tweedehandsauto's.

Strafste fraudegevallen

Ondanks de Car-Pass en een betere gegevensoverdracht voor ingevoerde voertuigen is er nog altijd sprake van fraude. Vooral voor voertuigen die uit het buitenland komen. Zo schat de Duitse automobielclub ADAC dat 30% van de in Duitsland verkochte tweedehandsauto's een vervalste tellerstand heeft. Dit wordt bevestigd door de cijfers.

 

Merk

Model

Année
de 1e immat.

Laatste kilometerstand

Vooraatste kilometerstand

Verschil

Import

1

Renault

Kangoo

2012

157.736

643.976

486.240

nee

2

Mercedes

C 180 CDI

2011

121.290

548.963

427.673

ja

3

Volkswagen

Touran

2012

143.093

542.799

399.706

ja

4

Peugeot

Expert

2011

421.123

800.833

379.710

nee

5

Mercedes

Sprinter

2014

100.179

475.008

374.829

nee

6

Mercedes

C 220 CDI

2011

100.877

437.171

336.294

ja

7

Renault

Kangoo

2007

56.847

387.634

330.787

nee

8

Mercedes

E 200 Bluetec

2015

180.493

504.020

323.527

nee

9

Mercedes

E 200 D

1996

77.056

380.200

303.144

ja

10

Mercedes

E 200 CDI

2014

126.216

428.586

302.370

ja

Zo is de helft van de voertuigen met de grootste kilometertellerfraude geïmporteerd. In totaal kon Car-Pass in 2021 1.578 gevallen van fraude vaststellen, waarvan er 906 betrekking hadden op een binnenlandse verkoop (0,13% van het totaal) en 672 (1,2%) op een in ons land ingevoerde auto. Gezien het aandeel van ingevoerde voertuigen die tweedehands worden verkocht, is het risico om het slachtoffer te worden van fraude met een tweedehandsvoertuig uit het buitenland tien keer groter. Bovendien vermindert de tellerstand bij fraude met gemiddeld 61.559 km. Voor Belgische voertuigen is die gemiddeld 52.000 km lager dan de werkelijke kilometerstand, voor buitenlandse voertuigen is dat 75.000 km.

Nog wat cijfers

In 2021 werden in België 839.890 nieuwe Car-Passes afgegeven, waarvan 117.590 voor ingevoerde auto’s. De gegevensbank van de vereniging bevatte in 2021 de kilometerstand van 24.877.011 voertuigen voor een totaal van 159.013.753 km. De gemiddelde leeftijd van het voertuig bij afgifte van de Car-Pass (eerste verkoop als tweedehands) bedraagt 9,08 jaar met een gemiddelde kilometerstand van 104.843 km op de teller. De twee belangrijkste bronnen van gegevens zijn professionals uit de autosector (48,47%) en de technische inspectie (35,10%).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten