De Ministerraad van de Europese Unie heeft beslist om het controleren van de uitstoot van een voertuig mogelijk te maken nadat het voertuig al op de markt werd gebracht. Bovendien stelt deze raad de Commissie in de mogelijkheid om autobouwers te sanctioneren. Maar deze beslissing, die een antwoord is op de dieselgate, moet eerst nog door de loodzware administratieve draaimolen van Europa. Want nu moet de E.U. met het Parlement en de Commissie rond de tafel gaan zitten om de respectievelijke maatregelen op elkaar af te stemmen. Het goede nieuws is dat de 3 instanties alvast akkoord gaan met een strengere norm, een strakkere controle en het uitwerken van sancties. Nu moet dat allemaal “enkel” nog geharmoniseerd worden.
Controles en sancties
De Europese instellingen moeten nu dus de gesprekken opstarten waarmee ze hun beslissingen op elkaar zullen afstemmen en dat beloven stevige discussies te worden. Toch zou dit allemaal moeten uitmonden in de volgende evoluties: strengere homologatieprocedures, controle achteraf (de E.U. wil spontane controles bij minstens 1 op 50.000 voertuigen), de mogelijkheid voor Europa om terugroepacties te organiseren en mogelijke sancties op te leggen aan autobouwers in plaats van staten. De ministers van de 28 landen hebben in ieder geval al geweigerd om de homologaties in tijd te beperken en om de nationale instellingen voor homologatie binnen de E.U. te controleren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!