De Volkswagen-groep blijft bij zijn standpunt dat compensatie niet gerechtvaardigd is voor consumenten die misleid werden over de uitstoot. Een standpunt dat niet gedeeld wordt door de Europese Commissie en de Europese consumentenbeschermingsautoriteiten, die er bij de autogigant sterk op hebben aangedrongen om alle klanten in Europa te vergoeden, zoals in Duitsland na een rechterlijke uitspraak al het geval is.
Fout gecorrigeerd, compensatie niet gerechtvaardigd
Voor de Volkswagen-groep is het feit dat de door dieselgate in opspraak gebrachte auto's werden aangepast om aan de normen en het rechtskader te voldoen, genoeg om geen schadevergoeding te hoeven toekennen aan de betrokken klanten.
Didier Reynders, Europees commissaris voor Justitie, is het daar niet mee eens: "Rechterlijke uitspraken hebben de oneerlijke behandeling van consumenten door Volkswagen aan de kaak gesteld, maar de autoconstructeur is niet bereid om met consumentenorganisaties samen te werken om passende oplossingen te vinden voor de klanten. Zoals ik vorig jaar schriftelijk aan het bedrijf liet weten, moeten niet alleen de consumenten die in Duitsland wonen, maar alle consumenten worden vergoed.”
Geconfronteerd met de weigering van het Duitse autoconcern om “hieraan gevolg te geven”, heeft de Europese Commissie besloten om de druk op te voeren via een persbericht, om er bij Volkswagen op aan te dringen om de gedupeerde klanten te vergoeden. Het valt nog te bezien in hoeverre de Europese instanties het bedrijf kunnen dwingen als het bij zijn standpunt blijft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!