De stichting Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) heeft in Brussel zijn “massale actie” op Europese schaal gepresenteerd tegen de Volkswagen-groep. Zijn doel is om VW te dwingen zich toe te voegen aan de onderhandelingstafel om schadevergoedingen te betalen aan consumenten en professionele eigenaars die zich benadeeld voelen door Dieselgate.
De vzw DEJF is gevestigd in Nederland om een Nederlandse rechtsvordering tot collectief herstel te kunnen starten, de Wet collectieve afwikkeling massaschade (WCAM) bij het hof van beroep in Amsterdam. Deze uitspraken zijn geldig voor heel Europa, wat uniek is binnen de EU. De financiering van deze stichting maakt het mogelijk om deze juridische actie ‘gratis’ aan te bieden aan personen die een klacht tegen Volkswagen AG willen indienen.
Certificaat van overeenstemming
Het gebrek dat DEJF wil benutten is het certificaat van overeenstemming. De advocaten, experts en internationale juristen van de stichting zijn van plan om justitie te vragen om de certificaten van overeenstemming van auto’s getroffen door Dieselgate en verkocht tussen 2009 en 2015 als ‘niet-conform’ te verklaren. En dit ook na de ‘update’ die werd aangeboden door de constructeur. De aanpak van DEJF is om te bewijzen dat de geleverde certificaten van VW onjuiste waarden vermelden. Dat is een strafbaar feit met civiele gevolgen, want wettelijk gezien zouden deze wagens niet hebben mogen rijden op de openbare weg, en zelfs niet worden verzekerd of zelfs verkocht.
Paard van Troje
Er werd een "pilootdossier "uitgevoerd door Laurent Arnauts/Watt Legal en door Geert Lenssens/SQ Law, de Belgische link met de stichting. Het ging om een "gechipte" Audi. Op basis van het feit dat het certificaat van overeenstemming niet het ware vermogen van de auto vermeldde, hebben de betrokken advocantenkantoren de zaak voor de rechtbank van eerste aanleg van Antwerpen gebracht.
Die was van mening dat het voertuig geen geldig certificaat had. Het kon dus niet verkocht worden. Dat betekent dat de verkoper de auto heeft moeten terugnemen en de koper moest terugbetalen mét intrest, die ook recht had op een vergoeding voor de belastingen en diverse reparaties.
Verjaring
Deze uitspraak kan de strategie van DEJF helpen. De stichting zal haar argumentatie richten op de bewezen onnauwkeurigheid van NOx-emissies op de certificaten. Daarom moeten, rekening houdend met de uitspraak van de Antwerpse rechtbank, deze niet-conforme certificaten resulteren in de annulering van de verkopen en de mogelijkheid op een “strafrechtelijke vervolging”. Diezelfde logica zal voor de Nederlandse rechtbanken worden verdedigd om Volkswagen te dwingen schadevergoeding te betalen in de hele Europese Unie.
Maar er moet worden opgelet dat de verjaringstermijn niet wordt overschreden. Wat de DEJF ertoe aanzet nu te starten met zijn oproepen in Nederland en België, nog voor Frankrijk, Spanje en vervolgens andere landen. De advocaten van de stichting zullen echter alle nodige maatregelen nemen om de verjaringstermijn uit te stellen, wat door de Nederlandse wet mogelijk is.
Concreet
Elke persoon of (voormalig) bedrijf die eigenaar is of was van een voertuig van een van de merken van de Volkswagen-groep en mee wil doen aan deze “mass action”-rechtszaak kan zich registreren op de website www.emissionsjustice.com via zijn land (voorlopig enkel België en Nederland, andere landen volgen binnenkort). Inschrijven is gratis, maar je moet het chassisnummer van de auto geven, een kopie van het aankoopcontract en een identificatiebewijs.
Vervolgens is het afwachten geblazen. Als DEJF de zaak wint, ontvangt elke klager een vergoeding waarvan 27,5% wordt afgestaan voor de vergoeding van de stichting en haar aandeel in de gedeelde kosten. Merk op dat VW in de Verenigde Staten en Australië de eigenaars van zijn modellen die getroffen zijn door de sjoemelsoftware al heeft moeten vergoeden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!