Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Een laadkabel van je huis naar je elektrische auto? Illegaal!

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-04-2022

Steeds meer mensen 'krijgen' een elektrische of plug-in hybride wagen van hun werkgever. Maar ze hebben vaak geen privéruimte om ze op te laden, dus trekken ze een kabel over de stoep. En dat mag eigenlijk niet!

Een kabel over de stoep trekken om een geëlektrificeerde wagen op te laden via een stopcontact of wallbox aan je huis, is illegaal. Toch is dit vaak de enige doenbare oplossing voor zij die een stekkerwagen (vaak van de zaak) hebben en geen eigen garage of parkeerplek hebben, noch een laadpaal vlakbij huis. Zeker nu openbare oplaadpunten steeds vaker een maximale laadtijd opleggen, wat het onmogelijk maakt om er heel de nacht aan te parkeren. Met dit probleem is er vaak geen alternatief dan een verlengkabel van aan je huis te leggen. Maar een kabel die over de stoep slingert, is eigenlijk verboden, al wordt het soms getolereerd. Toch kan het gevaarlijk zijn voor voetgangers en loop je het risico op een boete.

Brussel

Deze problematiek is voorgelegd aan het Brusselse parlement. Minister Elke Van den Brandt (Groen) wees erop dat dit soort laden illegaal is. Ze heeft reeds contact opgenomen met de gemeenten en het OCW (Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw) om een gewestelijke en homogene regel te vinden. Waarschijnlijk zal dit leiden tot vrijstellingen in bepaalde omstandigheden en een vastgelegde regeling. Al blijft de meest simpele oplossing natuurlijk meer openbare laadpalen langs de straten. Het gehele Brusselse gewest telt er nu... 250. Een aantal dat wel zal verdubbelen tegen het einde van het jaar, maar dat nog steeds ontoereikend blijft. Zeker met de toekomstige regels rond bedrijfswagens in het achterhoofd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten