De nieuwe wetten pogen de volledige levenscyclus van batterijen te verduurzamen nu de vraag drastisch toeneemt als gevolg van de energietransitie binnen de transportsector. Nog niet het hele pakket aan EU-richtlijnen over de duurzaamheid van batterijen is vandaag bekend - eerst moet de eerste stap nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de Europese Raad.
Van productie tot recyclage
De voorlopige richtlijnen die de EU al bekend heeft gemaakt, schrijven voor dat bedrijven die batterijen verhandelen op EU-bodem moeten kunnen bewijzen dat de grondstoffen ervan duurzaam zijn geproduceerd of ontgind, zowel op sociaal als op ecologisch vlak. Dit houdt met andere woorden een verantwoordelijkheidszin in voor constructeurs en batterijfabrikanten om hun toeleveringsketens 'proper' te houden.
Na het gebruik van de batterijen wil de EU ook dat er een veel groter aandeel ervan wordt ingezameld ter recyclage. Voor lichte voertuigen is dat 51% tegen 2028 en 61% tegen 2031. Al deze batterijen moeten worden gerecycleerd en er zullen ook regels komen over de hoeveelheid grondstoffen die worden gerecupereerd uit de gebruikte batterijen. Voor lithium wordt er een recuperatie van 50% voorgesteld tegen 2027 en 80% tegen 2031.
Details volgen later
Als het Europees Parlement en de Europese Raad tot een akkoord komen voor deze regelgeving, zullen de wetgevers aan de slag moeten gaan om meer gedetailleerde regels op poten te zetten tussen 2024 en 2028. Een noodzakelijke aanpak om de duurzaamheid van batterijen te garanderen, anders heeft het natuurlijk geen enkele zin om over te schakelen op elektrisch rijden. En natuurlijk blijft er nog de kwestie van de energiemix...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!