Donderdag 19 april 2018 is een keerpunt geweest voor de autogeschiedenis. Het Europees Parlement heeft namelijk een nieuwe regelgeving goedgekeurd voor de homologatievoorwaarden voor auto’s binnen de Unie. Die stap komt er uiteraard als gevolg van Dieselgate en de Volkswagen-affaire.
Update
“De zwakke plekken eruit halen” en “de verantwoordelijkheden definiëren van de nationale regeringen (…), de testcentra en de marktcontrole-instanties”: dat is samengevat wat er in de tekst staat die op donderdag is gestemd door de Europarlementariërs. Het dossier wil verder voor de controlerende instanties “hun onafhankelijkheid versterken en belangenconflicten vermijden”. Daniel Dalton, de afgevaardigde die de tekst heeft opgesteld, gaf aan: “Deze wetgeving maakt auto’s veiliger en schoner, en in combinatie met realistische rijtests maakt ze dat we nooit meer een Dieselgate zullen meemaken”.
Tot 30.000 euro boete per auto
De Europese Commissie heeft de macht genomen en behoudt zich het recht voor om forse administratieve boetes op te leggen aan al wie nog probeert te sjoemelen. Concreet kan dat oplopen tot 30.000 euro per niet-conforme auto. Bovendien krijgen de controle-instanties een extra bevoegdheid: ze zullen onaangekondigde tests en inspecties kunnen uitvoeren. Europa heeft verder een aantal taken gedelegeerd naar de lidstaten, die allemaal verplicht worden tot een minimum aantal strenge controles per jaar. De sociaaldemocraten en de Groenen zijn er niet in geslaagd om de oprichting van een Paneuropees toezichtsorganisme uit de brand te slepen. De wijzigingen treden pas in september 2020 in voege.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!