In haar jaarlijkse aanbevelingen voor ons land uit de Europese Commissie strenge kritiek op het Belgische systeem van bedrijfsauto's. Ze pleit ervoor om de bedrijfsauto in zijn geheel af te schaffen en in ruil in te zetten op openbaar vervoer. Dat zou volgens de Commissie het fileprobleem op onze wegen kunnen oplossen, dat de Belgische economie handenvol geld kost. Bovendien waarschuwt ze dat België het met de huidige verkeersdrukte wel eens moeilijk zou kunnen krijgen om te voldoen aan de EU-doelstelling om tegen 2020 zijn CO2-uitstoot met 15 procent terug te dringen.
De organisaties die de autosector vertegenwoordigen in ons land, hebben al gereageerd op die kritiek. Volgens hen bestaat slechts 20 procent van het wagenpark uit bedrijfsauto's en zou een afschaffing ervan gevolgen hebben voor 30 procent van de werkende bevolking. Uit een studie van de Vlaamse overheid is gebleken dat 73 procent van de werknemers afhankelijk is van de auto voor zijn woon-werkverkeer. Vier op vijf van de huidige gebruikers van een bedrijfswagen verklaren dan ook dat ze gewoon met de eigen wagen zouden komen werken als morgen de bedrijfsauto werd afgeschaft - niet alleen uit gemakzucht, maar ook omdat er volgens hen geen echt alternatief is. Tot slot wijzen de organisaties er ook op dat bedrijfswagens doorgaans jonge auto's zijn, die dus minder schadelijk zijn voor het milieu.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!