Er is een doorbraak in de maak in het project voor een Europese wegentol op basis van de afgelegde afstand en de CO2-uitstoot van de voertuigen. De leden van de Commissie vervoer en toerisme in het Europees Parlement hebben een wetsvoorstel goedgekeurd dat in werking treedt in 2021 voor vrachtwagens en in 2026 voor auto’s en motoren.
Eerste stap
Als de Europese Raad en de lidstaten het voorstel goedkeuren, wordt dit project dus een wet. In het initiële voorstel staat dat de inkomsten van deze nieuwe heffing bedoeld zijn voor het onderhoud van de wegen en de verdere ontwikkeling van nieuwe verkeersassen. Momenteel is het nog niet duidelijk hoeveel de nieuwe taks moet opbrengen, of hoe die geheven zal worden. De verdeling van de verkeersdruk verschilt namelijk sterk naargelang de regio.
Milieu-impact
Karima Delli, voorzitster van de Commissie vervoer en toerisme van het Europees Parlement, legt uit: “Deze tekst houdt rekening met de milieu-impact van het wegtransport (vrachtwagens, auto’s en motoren), dat te lang bevoordeeld is geweest ten koste van de spoorwegen en andere, duurzamere transportmodi. We roepen nu de Europese Raad en Commissie op om snel een akkoord te vinden en de positie van het Europees Parlement te respecteren, zodat deze nieuwe maatregel zo snel mogelijk kan toegepast worden. Landen die achterlopen inzake ecologische fiscaliteit, zoals Frankrijk, moeten deze kans grijpen om hun achterstand in te halen.” Wordt ongetwijfeld vervolgd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!