Het juridisch kader rond de zelfrijdende auto is momenteel nog heel vaag. Om één en ander te verduidelijken, richtte Google een brief aan de National Highway Traffic Safety Administration. Deze overheidsinstelling verantwoordelijk voor verkeersveiligheid, heeft geantwoord dat de artificiële intelligentie van de Google Car wettelijk erkend kan worden als ‘bestuurder’. De mensen in de auto worden dan simpelweg gezien als passagiers. Dit kan een mentaliteitswijziging teweegbrengen. Maar ook een wijziging van verantwoordelijkheden.
Zonder stuur of pedalen
Deze beslissing van de federale Amerikaanse overheid opent de weg naar grote veranderingen. Ze kan niet alleen het landschap van de wegen maar ook de voertuigen grondig wijzigen. Als een klassieke (menselijke) bestuurder niet meer vereist is, heeft de auto ook geen stuur of pedalen meer nodig. Google moest een rempedaal en beweegbaar stuur monteren in zijn testwagens om te voldoen aan de Californische wet. En geen enkele passagier heeft nog een rijbewijs nodig.
Wie is verantwoordelijk bij een ongeval?
De erkenning van de artificiële intelligentie van de Google Car als officiële bestuurder van het voertuig, impliceert ook een herverdeling van de verantwoordelijkheid bij een ongeval. Die komt terecht bij de constructeur van de auto. Dat moet echter nog verhelderd worden. De Amerikaanse federale overheid erkent ook dat meerdere wetten niet toepasbaar zijn op de Google Car, omdat ze expliciet verwijzen naar een situatie waarin een persoon achter het stuur zit. Een groot deel van de wegcode moet dus herschreven worden om de auto’s zonder bestuurder helemaal te integreren. Dat zal tijd vragen, maar de zelfrijdende auto wordt steeds meer aanvaard.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!