Na de bakken kritiek die de Belgische rijopleiding te slikken kreeg, ligt er nu een nieuw voorstel op tafel van de nationale Vereniging van Instructeurs en Stagebegeleiders. De belangrijkste nieuwigheid is dat het rijexamen wordt opgedeeld in drie moten: naast de klassieke manoeuvres en de huidige proef komt er een derde deel. Wie geslaagd is voor zijn praktische examen, zal namelijk snel worden uitgenodigd voor een praktische proef waarin de kandidaat-bestuurder zal moeten aantonen dat hij vlot én defensief kan rijden met volledige beheersing van de auto dus zonder ESP of ABS.
Het interessante is nu dat er een alternatief bestaat voor die laatste proef: kandidaat-bestuurders kunnen ook kiezen voor een proefperiode van drie jaar (met een maximum van 50.000 kilometer), al dan niet met een begeleider als vangnet, in een auto zonder rijhulpmiddelen, met name een ouder model waarin de bestuurder nog zelf de volledige verantwoordelijkheid draagt. Vandaar dat gekozen werd voor achterwielaandrijvers, genre Ford Escort, Lada 2104, Opel Ascona of Volkswagen Kever. De achterliggende redenering is dat wie een dergelijke auto de baas kan, a fortiori met nieuwe auto's overweg kan. Krijgt ongetwijfeld nog een staartje...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!