Het komt steeds vaker tot spanningen tussen bestuurders van elektrische auto's. De weinige publieke laadplaatsen die momenteel beschikbaar zijn, worden immers veel te lang bezet gehouden door andere gebruikers. Om die zogeheten laadpaalklevers een halt toe te roepen, past federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet de Belgische wegcode aan.
Vanaf september 2022, wanneer de wijzigingen daadwerkelijk van kracht worden, zal je verplicht zijn om te laden wanneer je parkeert aan een publieke laadplaats die voorbehouden is voor elektrische auto's. Is je batterij vol, dan moet je elders gaan staan. Momenteel is dat merkwaardig genoeg niet verplicht, wat dus tot erg veel wrevel bij EV-rijders leidt.
Rotatietarief
Volgens de door Gilkinet aangescherpte wegcode wordt het parkeren aan een publieke laadplaats voortaan ook juridisch als parkeren beschouwen en niet als stilstaan, wat moet verhinderen dat de bestuurders van elektrische wagens die voorbehouden EV-plaatsen gebruiken om het betalend parkeren in die buurt te ontlopen. Misbruik leidt natuurlijk tot sancties, al laat Gilkinet die liever over aan de lokale besturen.
Die zijn daar doorgaans al mee bezig, zo heft de stad Antwerpen reeds een zogenaamd "rotatietarief" voor 0,01 euro per minuut. De teller begint een half uur nadat je laadsessie beëindigd werd te lopen. Niet onbelangrijk: dat Antwerpse rotatietarief wordt momenteel enkel in rekening gebracht tussen 8 uur 's morgens en 20 uur 's avonds, zodat je niet in het midden van de nacht uit je bed moet om je elektrische auto te verplaatsen.
Bron: Nieuwsblad
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!