Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / LEZ Frankrijk: invoering dagpas

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-01-2023

Steeds meer gemeenten, metropolen en regio’s in Frankrijk voeren lage-emissiezones in, waar je een Crit'Air-vignet nodig hebt. Dit systeem stuit steeds meer op economische moeilijkheden. Zo ontstond het idee van een pas.

Een Franse parlementaire commissie onderzocht de uitbreiding van ZFE’s ofte Zones à Faibles Émissions – de lage-emissiezones in Frankrijk – en hun sociale en economische impact. De conclusie medio oktober was dat er begeleidende maatregelen moesten worden genomen, met name voor de armste huishoudens op het platteland en in de voorsteden. Een van de voorstellen is een pas voor wie weinig rijdt, een tijdelijke vrijstelling om de lage-emissiezones binnen te rijden met een voertuig dat er in principe niet toegelaten is. Deze ZFE-passen zijn 24 uur geldig, online verkrijgbaar en verlengbaar.

LEES OOK – Wegentol, vignetten en lage-emissiezones in Europa

Lyon, Strasbourg, Toulouse

Het beheer van de lage-emissiezones en de vrijstellingen valt echter onder de verantwoordelijkheid van de metropolen. Daarom kan elke stad al dan niet dergelijke vrijstellingen verlenen in het geval van niet-toegelaten Crit’Air-ecovignetten. Reims en Rouen, weigeren dat bijvoorbeeld op dit moment. Montpellier behoudt deze mogelijkheid voor aan zijn eigen inwoners die minder dan 8.000 km/jaar rijden. Lyon (vrijstelling voor wie weinig rijdt, maar voorlopig enkel geldig voor 2023), Straatsburg (ZFE 24-pas) en Toulouse (ZFE-pas) hebben daarentegen passen ingevoerd die 24 uur geldig zijn en 52 keer per jaar kunnen worden aangevraagd in Lyon-Villeurbanne en Toulouse en 24 keer per jaar in Straatsburg (Eurometropool).

LEES OOK – Hoe een ecovignet aanschaffen?

150.000 inwoners

In principe moeten tegen 2025 alle stedelijke gebieden met meer dan 150.000 inwoners een LEZ inrichten. Dat is een vereiste van de Franse klimaatwet uit 2021. Maar sommige steden willen het Crit'Air-vignet niet opleggen. Het protest heeft de Franse regering ertoe gebracht een decreet uit te vaardigen dat voorziet in een vrijstelling. Als dus wordt aangetoond dat de gemiddelde stikstofdioxideconcentratie gedurende ten minste drie van de laatste vijf jaar lager dan of gelijk is aan 10 µg/m³, kan van de LEZ worden afgeweken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten