De vzw die de Car-Pass (verplicht bij de verkoop van een tweedehandsauto) beheert, heeft haar jaarlijkse resultaten bekendgemaakt. De vereniging heeft vorig jaar bijna 15 miljoen kilometerstanden verzameld en 750.005 Car-Pass-certificaten afgeleverd. Volgens het jaarlijks rapport is de gemiddelde kilometerstand bij de aflevering van een Car-Pass 117.218 kilometer. De leeftijd van de wagen is dan gemiddeld 8,11 jaar. In het verslag staan ook de fraudegevallen met kilometertellers uit 2010. Die cijfers zijn eerder marginaal voor niet-geïmporteerde voertuigen.
De oplichterij blijft bij ons zeer klein: 1.393 gevallen, slechts 0,20 procent van het aantal gecontroleerde standen. Het bedenkelijke record gaat naar een Iveco Daily. De bestelwagen werd van 497.238 kilometer teruggedraaid naar 94.402 kilometer, een een verschil van liefst 402.836 kilometer. De twee andere grootste fraudezaken betroffen een Mercedes C 250 die van 610.610 kilometer naar 238.623 kilometer ging (371.987 kilometer minder) en een Peugeot 309 met 420.221 kilometer die te koop gezet werd met 61.311 kilometer (een verschil van 358.910 kilometer). Gemiddeld wordt een teller 73.067 kilometer teruggedraaid. Een Mercedes Sprinter uit 2004 kreeg daarentegen legaal zijn Car-Pass met een recordstand van 948.804 kilometer. Hij gaat een Fiat Scudo uit 1998 met 930.775 kilometer en een Mercedes 260E uit 1982 met 900.363 kilometer vooraf.
De vzw Car-Pass pleit voor een Europees beleid dat strijdt tegen kilometertellerfraude. België kan duidelijk betere resultaten op dat gebied voorleggen dan onze buurlanden. Daarom vraagt de vereniging aan de Europese Commissie om de problematiek een van haar prioriteiten te maken. Ze twijfelen er niet aan dat het Car-Pass-model, dat in 2006 bij werd geïntroduceerd, als een schoolvoorbeeld kan dienen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!