De Europese Commissie liet via haar Klimaatcommissaris Connie Hedegaard haar ambitieuze plan bekend maken rond de reductie van de CO2-uitstoot van personenwagens. Tegen 2020 moet elke autoconstructeur voor alle auto's die hij verkoopt een gemiddelde CO2-uitstoot halen van 95 g/km, met een verplicht tussendoel van 130 g/km in 2015. Ter indicatie: vandaag haalt de Europese autosector een gemiddelde van 135,7 g/km. Voor bestelwagens wordt tegen 2020 een norm van 147 g/km opgelegd.
Zoals verwacht was de Europese autosector, vertegenwoordigd door de ACEA, niet te spreken over de beslissing. Ze geeft aan dat deze streefcijfers erg moeilijk haalbaar zijn, en zeker in crisistijden. De organisatie geeft aan dat de CO2-wetgeving complex is en enorme kosten impliceert. Ze geeft ook aan dat Europa veel strengere normen hanteert dan de Verenigde Staten, China en Japan en dat de concurrentiepositie van onze auto-industrie dus in het gedrang komt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!