Om te kunnen genieten van de volledige garantiedekking op een nieuwe auto lassen tal van constructeurs clausules in die verplichten dat de auto moet worden gevolgd, onderhouden en hersteld in het officiële netwerk. En sommige constructeurs zouden deze regel erg strikt toepassen (een onderhoud of een kleine herstelling bij een onafhankelijke garage zou bijvoorbeeld de garantie de facto verbreken). De Europese Commissie wil de automobilist bevrijden van deze beperking met een nieuw reglement dat vandaag, 1 juni 2010, in werking treedt.
Concreet zou het voor een constructeur onmogelijk worden (of toch tenminste erg moeilijk) om de toepassing van de garantie te weigeren onder het voorwendsel dat het voertuig niet uitsluitend werd onderhouden of hersteld binnen zijn netwerk van erkende herstellers. Het enige wat hij kan vragen, is dat iedere herstelling die gebeurt in het kader van de garantie, wordt uitgevoerd in de garage van zijn keuze. Dat is logisch, want het is de constructeur die de herstellingen moet betalen. Dit nieuwe reglement zou een betere samenwerking van de merken met onafhankelijke garages moeten impliceren, met name de toegang tot wisselstukken en technische gegevens (waaronder de befaamde 'koffers', de draagbare computers voor elektronische diagnoses).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!