Garagehouders en autotechnici kunnen contact maken met het boordsysteem van een auto via een OBD-stekker. Daarmee kunnen ze staat van het systeem uitlezen en belangrijke technische gegevens verzamelen – de zogenaamde RMI-data (Repair and Maintenance Information) – maar ook aanpassingen aanbrengen in de afstellingen. Deze stekker bestaat al 25 jaar en is dus onmisbaar gezien de complexe elektronica van moderne auto’s. Toch was hij bijna verdwenen. In een eerste tekst rond de uitrusting die in elke auto moet zitten om een typegoedkeuring te krijgen, was de Europese Commissie hem vergeten. Gelukkig waren de federaties van de onafhankelijke autodistributeurs wel alert en hebben ze hun vrees overgemaakt aan de Europese instanties. Die hebben uiteindelijk toch de OBD-stekker opgenomen in hun lijst voor de homologatie van nieuwe auto’s in Europa.
Zelfs onderweg
De Europese wetschrijvers willen de OBD-stekker niet alleen verplichten in elk nieuw model, ze willen dat de gegevens nu ook toegankelijk worden terwijl de auto rijdt. Bovendien moet de informatie kunnen worden uitgelezen vanaf om het even welk soort toestel. Er mag dus geen sprake zijn van versleutelde of overdreven ingewikkelde RMI om de toegang tot bepaalde specifieke zaken te beperken. Dit nieuwe wetsontwerp is goed nieuws voor de consument. Zeker omdat onafhankelijke garagehouders vandaag ondanks de OBD-stekker en de bijhorende software niet altijd toegang hebben tot de jongste updates of alle technische data. Bepaalde constructeurs werken hen bewust tegen om automobilisten te dwingen om trouw te blijven aan hun dealernetwerk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!