Een klap in het gezicht voor de Europese Commissie en voor de Europese lidstaten. Het Europees Hof van Justitie heeft de steden Brussel, Madrid en Parijs gelijk gegeven. Zij kloegen over het feit dat het toegestaan was om de limiet van 80 mg/km NOx met 110% te overschrijden tijdens tests in realistische RDE-omstandigheden. Deze overschrijding, die door de hoofdsteden ‘permit to pollute’ wordt genoemd, laat recente voertuigen dus toe om tot 168 g NOx/km uit te stoten op de weg. Deze tolerantie zal in 2020 worden verlaagd tot 50%, ofwel 120 g NOx/km.
Wissel van de macht
Het Europees Hof van Justitie annuleert hiermee gedeeltelijk de Europese verordening betreffende de berekening van de uitstoot van stikstofoxiden van nieuwe auto’s en bestelwagens. Het heeft de argumenten van de steden aangehoord die stelden dat de maatregelen genomen door hun gemeenteraden hun doeltreffendheid aan het verliezen waren door deze Europese toegeving. Concreet betekent dit dat de verschillende steden hun eigen maatregelen kunnen nemen om de Europese wetgeving te dwingen zich eraan aan te passen. Een terugkeer van de macht van de steden…
Gevolgen
Zelfs al kan de Commissie beroep doen voor het Europese Hof, zal ze waarschijnlijk toch gedwongen worden om de homologatieciteria te herzien en de Europese richtlijn inzake emissies strikt na te leven om te voldoen aan de Euro 6-normen tijdens RDE-tests, dus zonder een tolerantie. Daardoor zullen de constructeurs zich op hun beurt moeten aanpassen zodat de theoretische waarden de werkelijke omstandigheden netjes volgen in de standaardcyclus…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!