Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Rijbewijs wordt drie keer zo duur in Vlaanderen

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-12-2015

De Vlaamse regering heeft een nota van minister Ben Weyts goedgekeurd waarin een vervolmakingsexamen voor jonge bestuurders verplicht wordt. Daardoor zal een rijexamen drie keer zo duur worden.

Als gevolg van de regionalisering van deze bevoegdheid kan elk gewest de modaliteiten voor het behalen van het rijbewijs zelf bepalen. In principe zullen beginnende bestuurders in Vlaanderen vanaf 2017 een examen voor bijscholing en vervolmaking moeten afleggen. Het idee bestaat erin hen technieken aan te leren voor het remmen en het rijden op een nat wegdek. Deze proef zal 119 euro kosten, bovenop de 51 euro die je nu moet betalen voor een theoretisch en praktisch examen. Je definitieve rijbewijs halen zal voortaan dus in totaal 170 euro kosten. Bovendien werden de examens aangepast om onder andere ook de risico-inschatting en het gedrag bij het gebruik van de gps te verifiëren.

De opleiding

We weten dat de opleiding van jonge bestuurders een pijnpunt is dat vaak met de vinger gewezen wordt als verklaring voor het aantal verkeersdoden. Volgens sommigen hebben jonge bestuurders te weinig ervaring en is het rijexamen te makkelijk. De Vlaamse overheid wil een deel van deze lacunes corrigeren met een nieuw examen, dat meer gericht is op de controle over het voertuig in een noodsituatie. Helaas maakt dit het behalen van het rijbewijs ook duurder. De vrije opleiding wordt blijkbaar nog niet in vraag gesteld en de rijschool is ook nog niet verplicht.

En Wallonië en Brussel?

Door de regionalisering gelden deze maatregelen nog niet voor jonge Brusselse en Waalse bestuurders. En als de respectieve gewestregeringen niet besluiten om hetzelfde te doen, dan zullen we in één land te maken hebben met twee verschillende opleidingsniveaus. Het zou eigenlijk logischer zijn om te streven naar een harmonisatie van de vaardigheden op Europees niveau, gezien het internationale karakter van het EU-rijbewijs. Dat zou alvast beter zijn dan wanneer elk land zijn eigen procedures blijft hanteren. In het Groothertogdom Luxemburg is een stage van één dag in een opleidingscentrum bijvoorbeeld verplicht, evenals een opleiding via de rijschool.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten