De keuringscentra waren in principe klaar om de roetfiltertest (PN-meting) in te voeren bij de jaarlijkse autokeuring in 2021, maar een politiek meningsverschil zorgde voor vertraging. De tests zullen nu dan toch ingevoerd worden in juli 2022. De drie gewestelijke ministers voor verkeersveiligheid Lydia Peeters (Open Vld, Vlaanderen), Valérie De Bure (MR, Wallonië) en Elke Van den Brandt (Groen, Brussel) zijn er dus in geslaagd om op dezelfde toonhoogte te geraken.
Euro 5b diesel
In het begin zullen enkel de Euro 5b-diesels en hoger worden gecontroleerd. Ze krijgen een rode kaart wanneer een auto meer dan een miljoen fijne deeltjes per kubieke centimeter uitstoot. In dit geval moet de kapotte of verwijderde roetfilter vervangen worden binnen de veertien dagen. Daarna moet de auto opnieuw gekeurd worden. De groene kaart is voor de auto's die minder dan 250.000 deeltjes/cm³ uitstoten. Auto's die tussen de 250.000 en 1 miljoen deeltjes zitten, krijgen een waarschuwing. Deze waarden worden over 2 jaar opnieuw geëvalueerd met een stijgende drempel.
Benzine
Vervolgens zullen ook benzinemotoren moeten slagen voor deze test. De ministers moeten echter nog samenwerken om het tijdsschema hiervoor vast te stellen. Deze nieuwe procedure is in de eerste plaats gericht op fraudeurs en zij die hun filtersysteem niet correct onderhouden. Samen met Nederland wordt België een van de weinige Europese landen die deze test uitvoert tijdens de verplichte periodieke technische keuring.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!