Een snelheidsdrempel mag een hoogte van maximaal 12 centimeter hebben. Als hij hoger is, is hij niet conform de regels. Toch zijn heel wat van dit soort drempels groter. Andere, die wel volgens de normen zijn aangelegd, zijn dan weer beschadigd geraakt door het weer. Zo schat de automobilistenvereniging Touring op basis van verslagen van zijn pechverhelpers dat 70 procent van de verkeerdrempels in ons land niet (meer) conform zijn. Sommige van deze ezelsruggen kunnen enkel stapvoets worden overreden terwijl voor dit soort snelheidsremmers in principe een snelheidslimiet van 30 km/u geldt. Touring vraagt daarom aan gemeentes om spaarzaam te zijn met drempels en goed op de normen te letten.
Gevaarlijk
Als zo’n drempel slecht is aangelegd, wordt hij een echt obstakel dat schade kan berokkenen aan auto’s, aan de ophanging, de bumpers of de wagenbodem. Soms scheurt zelfs de voorruit. Nog erger zijn de neveneffecten voor de omwonenden, die er dag en nacht mee worden geconfronteerd: rem- en optrekgeluiden en gedaver en gedreun wanneer vrachtwagens passeren. Die laatste zijn soms zelfs verantwoordelijk voor schade aan woningen. Er zou trouwens steeds meer over verkeersdrempels worden geklaagd door zowel automobilisten als omwonenden. Tot slot zorgt het vertragen, schakelen en weer optrekken rond verkeersdrempels voor een toename in de plaatselijke vervuiling.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!