Tesla zal nog een beetje geld moeten ophoesten, deze keer in de vorm van schadevergoedingen. Amerikaanse klanten waren er niet over te spreken dat de constructeur zo veel tijd nodig heeft gehad om een update door te sturen voor hun Autopilot-systeem. Dat is ergens te begrijpen als je weet dat die klanten forse sommen hebben neergeteld voor een product dat nog niet operationeel was toen ze het kochten.
Voor de vorm
De klanten die recht hebben op de schadevergoeding zijn zij die het befaamde systeem tussen oktober 2016 en september 2017 hebben gekocht of gehuurd. De nodige update kwam er pas op 16 maart jongstleden. Deze update met codenaam 2018.10.4 heeft de mogelijkheden van het zelfstandige rijsysteem gevoelig opgevoerd. Het gaat te ver om het een nieuwe versie te noemen, want het gaat eerder om een evolutie. Toch zien we in talrijke filmpjes van klanten dat deze update op veel enthousiasme is onthaald. En daar zit dus de bron van de klagende eigenaars. Na gesprekken tussen de partijen is overeengekomen dat als de rechtbank hen een schadevergoeding zou toewijzen, die niet hoger zou oplopen dan 280 dollar per klager. Maar door het hoge aantal zou de hele operatie toch 5 miljoen dollar gaan kosten aan Tesla. Dat zal het bedrijf wel twee keer doen nadenken voor ze nog eens de merites van een of ander nieuw product aanprijzen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!