Ongeveer een jaar geleden zijn bij Uber de gegevens van meer dan 57 miljoen klanten gestolen. Uber koos er destijds voor om dat verborgen te houden en de hackers 100.000 dollar zwijggeld te betalen, zo meldt de Amerikaanse nieuwszender Bloomberg, die de affaire aan het licht bracht. Tot op heden koos het bedrijf om niet te communiceren over het onderwerp. Maar bepaalde Amerikaanse staten hebben beslist om er een gerechtelijke zaak van te maken, wat dus tot de nodige onderzoeken leidt…
Slecht beheerde crisis
Verschillende landen hebben Uber bevolen zijn boeken te openen voor de onderzoekers: Groot-Brittannië, Australië, de Verenigde Staten en de Filipijnen. Voor Europa neemt de privacywaakhond van de huidige G29-landen het voortouw. Het is duidelijk dat Uber hier als een voorbeeld wordt gebruikt. Maar het toont meteen aan tot op welke hoogte de bescherming van persoonlijke gegevens vandaag ernstig wordt genomen.
Class Action
In de Verenigde Staten zijn verschillende Class Actions (groepsaanklachten) opgestart, wat Uber bijzonder duur zou kunnen opbreken. Temeer omdat het bedrijf de diefstal bewust voor zijn klanten verborgen heeft gehouden. In de plaats daarvan heeft het mails gestuurd met de vraag om het paswoord te vernieuwen met als doel de hacking te verbergen. Laat ons hopen dat het onderzoek leidt tot strikte regels voor de bescherming van de consument.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!