Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Uber-testprogramma met zelfstandige auto’s in gevaar

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-04-2017

Het testprogramma met zelfstandige deelwagens van Uber in de VS begint mythische proporties aan te nemen. Na problemen in Californië en een ongeval in Arizona zou het gerecht wel eens het hele programma kunnen stilleggen.

Een Amerikaanse rechter heeft Uber gewaarschuwd dat als het autodeelbedrijf niet beter met het gerecht gaat samenwerken in het kader van een rechtszaak rond intellectuele eigendom, het wel eens het recht zou kunnen verliezen om zijn testwerk verder te zetten met zelfstandige Volvo’s XC90. De zaak heeft vooral betrekking op een van de kaderleden, Anthony Levandowski. Deze verantwoordelijk voor het zelfstandige rijprogramma van Uber komt van bij Waymo. Dat is het dochterbedrijf van Google dat met zelfstandig rijden bezig is en dat heeft vastgesteld dat sinds begin 2016 wel 14.000 vertrouwelijke documenten over Lidar-sensoren zijn gestolen. De verdenking valt op Levandowski, die op dat moment zijn eigen bedrijf Otto aan het oprichten was, dat ondertussen door Uber is overgenomen. En daarom legt Waymo klacht neer tegen Uber.

Vijfde amendement

Tijdens een eerste hoorzitting achter gesloten deuren heeft de advocaat van Levandowski zich op het vijfde amendement van de Amerikaanse grondwet beroepen. Daarmee kan hij vermijden dat zijn klant moet getuigen uit angst voor gerechtelijke vervolging. Maar dit gebruik van het vijfde amendement lijkt de rechter die verantwoordelijk is voor het dossier serieus op stang te hebben gejaagd. Rechter William Alsup heeft aangegeven dat als Levandowski weigert te getuigen, hij een verordening kan uitvaardigen die Uber verbiedt om verder te testen met zijn zelfstandige auto’s. Dat zou een zoveelste hobbel in de weg zijn na de chaotische start in Californië en een ongeval in Arizona.

Niet gebruikt

Uber en zijn werknemer zouden liever een arbitrageprocedure opstarten via een private jurisdictie om het probleem rond intellectuele eigendom te regelen. Het Gerecht beslist eind april of het dit soort overeenkomst tussen de twee verschillende partijen zal toelaten. Voor wat de dreiging met een verbod op de zelfstandige rijtests betreft, heeft rechter Alsup zijn preliminaire hoorzitting op 3 mei gepland. In elk geval heeft Arturo Gonzalez, de advocaat van Uber, al aan de rechter laten weten: “we zullen bewijzen dat we geen gebruik hebben gemaakt van de elementen waarvan zij [Waymo] beweren dat we ze hebben gestolen”.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten