Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Verdrag van Wenen aangepast voor autonoom rijden

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-03-2016

Door de aanpassing van het Verdrag van Wenen inzake het Wegverkeer van 1968 zouden er binnenkort zelfrijdende wagens kunnen rijden op Europese wegen. De UNECE legt evenwel een aantal voorwaarden op.

De UNECE (United Nations Economic Commission for Europe), die onder het toezicht staat van de Verenigde Naties, heeft het Verdrag van Wenen inzake het Wegverkeer aangepast, zodanig dat in Europa zelfrijdende wagens op de openbare weg mogen rijden. Het internationale verdrag, dat dateert van 1968, regelt het internationale verkeer aan de hand van een kern van gemeenschappelijke regels om het verkeer te harmoniseren tussen de landen die het verdrag ondertekend hebben. De wijzigingen die op 23 maart aangebracht werden, zullen ervoor zorgen dat op Europese openbare wegen voertuigen mogen rijden met geavanceerde zelfrijdende functies. Er zijn evenwel enkele voorwaarden.

Bestuurder beslist

De UNECE heeft het artikel aangepast waarin staat dat het verplicht is om beide handen op het stuur te houden en het rijdende voertuig onder controle te hebben. De wijzigingen die aangebracht werden aan het verdrag, laten voortaan autonoom rijden toe op alle wegen van de landen die het verdrag ondertekend hebben (waaronder België). De zelfrijdende functie moet evenwel in- en uitgeschakeld kunnen worden door de bestuurder. Zelfrijdende auto's moeten ook conform zijn met de reglementen over voertuigen van de Verenigde Naties. En ook daar moeten aanpassingen gebeuren.

Regel 79

De (gedeeltelijke) herschrijving van het Verdrag van Wenen heeft eerst en vooral als doel automatisch remmen (dat vanaf 2022 verplicht wordt in de Verenigde Staten) en andere rijhulpmiddelen wettelijk te omkaderen. Op dit ogenblik kunnen er dus nog altijd geen volledig zelfrijdende wagens gelanceerd worden, want daarvoor moeten eerst nog andere stappen gezet worden – om te beginnen op het niveau van de nationale wegcodes. Vervolgens moet de UNECE zich vanaf nu ook nog over een tweede luik van regels buigen in de tekst van de Verenigde Naties over voertuigen, en dan meer bepaald over regel 79. Het gaat meer bepaald over de opheffing van de snelheidsbeperking van 10 km/h voor automatische besturingsfuncties (zoals automatisch parkeren) en het oplijsten van toegestane systemen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten