Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Verzekeraars centraliseren gegevens van ongevallen

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-01-2021

In februari zal een nieuwe gecentraliseerde claimsdatabase voor de verzekeringen bepaalde persoonlijke gegevens met betrekking tot verkeersongelukken registreren. Waar wordt het voor gebruikt?

Voorlopig beheert elke verzekeraar zijn eigen klantenbestand. Die gegevens worden, natuurlijk, gebruikt voor de risicoberekening en dus de premie. Maar ook om fraudeurs te proberen opsporen en verdacht of onregelmatig gedrag te betrappen. Vanaf februari zal er een open database zijn voor alle verzekeringsmaatschappijen met informatie over verkeersongevallen. Het doel van deze gegevensbank voor claims is in de eerste plaats om fraudes op grote schaal op te sporen. Het initiatief wil ook de premie van de autoverzekering verlagen, want 'eerlijke' chauffeurs worden voor 3 tot 6% bestraft op hun tarief om te compenseren voor de kosten die worden gemaakt door valsspelers.

Aanrijdingsformulier

Het document dat zal worden gebruikt voor de gegevensverzameling kennen we al, het is simpelweg het aanrijdingsformulier dat je invult bij een ongeval. Een voor de gelegenheid ingeschakelde onafhankelijke rechtspersoon analyseert de informatie en stuurt een rapport op naar de betrokken verzekeraars bij elk vermoeden van een verdacht geval. 

Deze versleutelde gegevens bevatten onder meer de nummerplaat, het chassisnummer en de naam van de verzekerde persoon. De precieze omstandigheden van het ongeval wordt niet bewaard. Alles wordt bijgehouden met respect voor de regels voor de bescherming van de privacy (GDPR). Door deze kruisverwijzing van de gegevens kunnen de verzekeraars echter wel fraudeurs opsporen die een ongewoon aantal claims of reparatiekosten hebben gehad.

Efficiënt?

Dit systeem, het eerste van zijn soort in België, wordt al gebruikt in het buitenland, zoals in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, het VK en in Zwitserland om frauduleus gedrag te elimineren. Zo werd bij onze Noorderburen dankzij deze centralisatie een koppel opgespoord dat 80 botsingen had veroorzaakt op parkings van supermarkten en de reparatiekosten had opgedreven om duizenden euro's te claimen van de verzekeraars.

Bijna elke verzekeringsmaatschappij in België heeft zich op deze databank ingeschreven. De beroepsvereniging Assuralia spreekt van een voor 95% gedekte markt tegen het einde van het jaar. Moest het experiment succesvol blijken, zouden andere verzekeringen, waaronder de woonverzekeraars, zich ook kunnen aansluiten bij een dergelijke gecentraliseerde databank.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten