Voor de invoering van WLTP 1 in september 2018 en vervolgens WLTP 2 vorige week hebben invoerders halsoverkop hun stockwagens die nog onder de oude norm vielen moeten inschrijven om ze vervolgens te verkopen als tweedehandswagen met 0 kilometer. De Belgische wetgeving op basis van een Koninklijk Besluit uit 1968 verbiedt hen echter om meer dan 10 procent (of meer dan 100 auto’s) van hun voorraad te verkopen die verboden zijn geworden door nieuwe normen. Nochtans liet Europa de lidstaten toe om een andere marge te hanteren op basis van de datum op het gelijkvormigheidsattest die 3 maand voor de nieuwe regelgeving geldig moet zijn. België heeft beslist om deze toestemming te verlenen vanaf 1 januari 2020 omdat de normen vandaag sneller wijzigen, wat het voor constructeurs moeilijker maakt om te anticiperen. Het amendement op het Koninklijk Besluit is in het Staatsblad gepubliceerd. Het geeft aan dat een auto nieuw mag worden verkocht met “een gelijkvormigheidsattest dat nog minstens drie maand na levering geldig zou zijn geweest maar dat zijn geldigheid is verloren door de invoering van een wijziging in de regelgeving”. Het voordeel voor invoerders en verdelers is dat ze 3 maand meer hebben om te anticiperen en hun voorraden van de hand te doen. De beslissing wordt verwelkomd door Traxio, de federatie die de zaak bij de Federale regering had aangekaart.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!