Zowel de hybride Clio als de plug-inhybride Captur hebben een 1,6 liter op benzine van zo’n 100 pk en een 36 kW sterke elektromotor. Ertussen zit een zonder meer unieke sequentiële vierbak met zogeheten klauwkoppelingen, zonder synchronisatieringen. Dat laatste zou het bij een koudstart moeilijk kunnen maken om de omwentelingssnelheid van beide motoren precies op elkaar af te stemmen, maar een tweede elektromotortje brengt soelaas. Het betreft een starter-alternator van 15 kW die de benzinemotor via zijn riem in geen tijd op het juiste toerental brengt en naast een zowat altijd 100% elektrische start ook naadloze schakelovergangen mogelijk maakt.
Met of zonder stekker
Zoals gezegd, is de Clio E-Tech dus (nog) geen plug-inhybride. Zijn batterij is 1,2 kWh sterk, net genoeg om 3 tot 4 kilometer (en tot 80 km/u) elektrisch te rijden. Of om dat door het ‘automatisch’ herladen ook tot 80% van de tijd in de stad te doen en, nog altijd volgens Renault, tot 40% minder benzine te drinken dan een vergelijkbare klassieke auto. Al is het voor de definitieve verbruiks- en emissiewaarden nog even wachten op de homologatie. De Captur E-Tech Plug-in heeft een batterij van 9,8 kWh, die zorgt voor een elektrische autonomie van 65 kilometer. En straf: het nog officieel te bevestigen gemiddelde normverbruik zou slechts 1,5 liter per 100 kilometer bedragen. Wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 34 gram per kilometer. Je herkent de hybride Renaults aan enkele E-Tech-logo’s op de flanken en de kofferklep. In het interieur zijn er specifieke digitale ‘animaties’ om de werking van het hybride systeem en het niveau van de batterij te kunnen volgen. Meer info, zoals het nog niet vrijgegeven (totale) vermogen en koppel van beide auto’s, volgt natuurlijk nog.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!