Mercedes heeft zijn legendarische G-Kasse vernieuwd na een carrière van tientallen jaren. Al even legendarisch waren de AMG-versies, die in bepaalde streken van de wereld als zoete broodjes over de toog gaan. Uiteraard heeft Mercedes-AMG daarom niet lang gewacht om zich op de nieuwkomer te storten en hem nog wat extra pit te geven, want deze keer schopt de 4.0-V8 het tot 585 pk.
G63
De nieuwe G63 behoudt uiteraard de trekken van de nieuwe G, maar voegt wel een flinke dosis testosteron aan toe via gigantische 22-duimvelgen en zijdelingse uitlaatpijpen. Op papier zou de kolos in slechts 4,5 seconden optrekken van 0 naar 100 km/h en een begrensde topsnelheid halen van 220 km/h, of 240 km/h met het optionele Driver Package. Daarmee sprint deze brandkast op wielen sneller dan een Range Rover Sport SVR, die voor de 0 naar 100 km/h 4,7 seconden nodig heeft.
Genève
Het gevaarte wordt uiteraard in Genève aan het grote publiek voorgesteld in maart van dit jaar. Mercedes belooft dat hij lichter is dankzij een aluminium kas en zijn bredere sporen zouden hem stabieler moeten maken dan zijn voorganger – wat nu niet bepaald een uitdaging was. De automatische versnellingsbak heeft 9 verhoudingen en is gekoppeld aan een nieuwe 4Matic-vierwielaandrijving met 3 manueel vergrendelbare differentiëlen en een koppelverdeling die de achteras voorrang geeft (40/60, tegenover 50/50 voordien). De oude 5.5-V8 ruimt baan voor de recentere vierliter van AMG die is ingewijd door de AMG GT. Hij ontwikkelt hier 14 pk meer dan in zijn voorganger om uit te komen op 585 pk bij 6.000 o/m, terwijl het koppel piekt op 850 Nm tussen 2.500 en 3.500 o/m. Om maar te zeggen dat hij genoeg reserves onder het pedaal heeft. En hopelijk ook in de tank, met een normverbruik van 13,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 299 g/km. Maar stoort het doelpubliek zich uiteraard geenszins aan.
Herwerkt chassis
Om al dat vermogen te kunnen beheren, is het onderstel van de G-Klasse uiteraard verfijnd. Hij krijgt een speciaal afgestelde adaptieve ophanging die zich aanpast aan de gekozen rijmodus (Comfort, Sport of Sport Plus). De nieuwe G-Klasse is ruimer dan zijn voorganger en is ook verkrijgbaar met verschillende binnenafwerkingen, met onder meer een digitaal dashboard en een nieuw stuur. Om stroomlijnredenen is de bodem van de AMG G63 bekleed. Een prijskaartje hangt er nog niet op, maar dat zou al even hoog moeten zijn als de auto zelf. Op 18 maart 2018 gaan de orderboekjes open.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!