Elon Musk heeft ons op zijn zachtst gezegd laten wachten op zijn elektrische SUV, de Model X. Die is nu eindelijk onthuld en meteen kregen de zes eerste klanten hun exemplaar overhandigd.
Complex
De Model X is heel trouw gebleven aan de conceptcar uit 2012. De lancering was oorspronkelijk gepland voor 2014, maar werd steeds weer uitgesteld. Uiteindelijk is de auto op 29 september voorgesteld in de Verenigde Staten, maar de leveringen zullen waarschijnlijk pas in de loop van 2016 van start gaan. Musk doet wel vaker grootse beloften voor op heel korte termijn. De lanceringsdatum kon hij in dit geval niet nakomen. Hij heeft echter toegegeven: “als we dit opnieuw zouden doen, dan zouden we de Model X minder ingewikkeld gemaakt hebben en gemakkelijker te bouwen”.
“Falcon”-deuren
De Model X neemt in grote lijnen het design over van het prototype, met vooral de omhoogzwaaiende achterdeuren. Bij Tesla noemt men die “Falcon”-deuren, omdat ze opengaan als de vleugels van een valk (‘falcon’ is Engels voor valk). Maar de indrukwekkende deuren hebben bij hun ontwikkeling toch heel wat problemen opgeleverd. Bij het openen hebben ze immers veel zijdelingse ruimte nodig, wat onpraktisch kan zijn op parkings. Tesla moest dus een heel systeem ontwikkelen met ultrasone sensoren die de ruimte rond de auto scannen en berekenen of er plaats genoeg is om de deuren (elektrisch) te openen. Blijkbaar werkt het systeem, zo vertelt het Amerikaanse technologiemagazine Wired, dat een demonstratie mocht bijwonen: de deuren openen zonder probleem, zelfs wanneer rond de auto slechts een dertigtal centimeter vrije ruimte beschikbaar is. Quod erat demonstrandum...
Model S-basis
Het is niet verrassend dat ook Tesla aan schaalvergroting doet. Zo deelt de Model X de meeste van zijn onderdelen met de berline Model S 90D, zoals de elektromotoren en alle elektronica. De Model X gebruikt bovendien de grote batterij van 90 kWh van de berline waardoor de krachtigste versie van 0 naar 100 km/h optrekt in slechts 3,2 seconden. De 400 meter haalt hij in 11,7 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Het theoretische rijbereik komt uit op 400 kilometer.
Gestroomlijnd
Die cijfers zijn absoluut verrassend, maar ze zijn grotendeels te danken aan de uitstekende stroomlijn van de SUV, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24. De Model X is echter allesbehalve een pluimgewicht: hij weegt 2.467 kilo of 335 kilo meer dan de berline Model S. Omdat het een SUV is, mag hij echter wel slepen: 2,2 ton, wat voor zover wij weten een première is voor een elektrische auto.
90D of P90D
Van de Model X komen twee versies: de 90D met een rijbereik van 413 kilometer, maar met iets minder verbluffende prestaties (4,8 seconden voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h dankzij een elektromotor van 262 pk op elke as), en de P90D, die op de achteras een motor gebruikt met een vermogen tot 508 pk in plaats van 262 pk. Vandaar de betere prestaties (3,2 seconden om van 0 naar 100 km/h te gaan), maar een net iets minder groot rijbereik (400 kilometer). De laadprestaties zijn identiek voor beide versies: herladen duurt aan een oplaadstation van Tesla immers maar 30 minuten.
Nog meer in het verschiet
De twee versies van de Model X worden geassembleerd op dezelfde band in Fremont. Tesla heeft nog niet gespecificeerd hoeveel exemplaren er al van de band zullen rollen tegen het einde van het jaar, maar we weten wel dat de vraag groot is. Te meer daar Tesla op dit moment de enige constructeur is die een volledig elektrische SUV voorstelt. Bij Audi staat de Quattro etron Concept al in de steigers, maar die komt ten vroegste in 2018 op de markt. Bentley heeft al een plug-in hybride versie van de nieuwe Bentayga aangekondigd, terwijl Rolls-Royce en Lamborghini gelijkaardige projecten op het programma hebben staan, net als Aston Martin, dat binnen dit en 2 jaar een elektrische (of hybride?) SUV wil produceren. Tesla behoudt dus een mooie voorsprong. Bovendien wil het merk in 2017 nog een stapje verder gaan, met een model voor het grote publiek, waarvan de prijs zou moeten zaken tot rond de 35.000 dollar. Veel minder dus dan de 132.000 dollar voor de basisversie van deze Model X.
Hieronder vindt u de officiële lanceringsvideo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!