Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / 100 jaar Spa-Francorchamps: de leukste weetjes (5)

Geschreven door Hans Dierckx op 07-08-2021

Het circuit van Spa-Francorchamps viert in de zomer van 2021 zijn 100ste verjaardag. Dit zijn de leukste weetjes uit onze extra editie daarover, die momenteel in de winkel ligt.

(Lees hier deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4 van onze weetjes over 100 jaar Spa-Francorchamps)

De Raidillon blijft gevaarlijk

Hoewel de autosport nog steeds jaar na jaar veiliger wordt, blijft de Raidillon geregeld het decor van zware ongevallen, met soms zelfs dodelijke afloop. Volgens vele rijders is dat mede het gevolg van goedbedoelde veiligheidsmaatregelen, zoals de geasfalteerde uitloopstrook aan de linkerkant. Die geeft een piloot de kans om een eventueel stuurfoutje te corrigeren, maar tegelijk wordt de bocht langs daar al te vaak afgesneden. Of, zoals racepiloot Maxime Martin het zegt in een interview in onze extra editie '100 jaar Spa-Francorchamps': 'als je het te veilig maakt, dan wordt het net weer gevaarlijker. Want er is geen besef van gevaar meer.'

Het probleem blijft dat het laatste gedeelte van de Raidillon 'blind' is. Indien er een geslipte of gecrashte auto op de piste staat, dan zie je die pas wanneer je aan volle vaart over de heuvel komt, en dan is er soms geen tijd meer om te reageren. Zo kwam Anthoine Hubert in 2019 om het leven in de F2-race, en zo gebeurde tijdens de afgelopen 24 uren-race nog een zwaar ongeval met 4 auto's die op elkaar in reden.

Andermaal leidt het tot debat over een herinrichting van de Raidillon. Van een grotere uitloopzone aan de rechterkant over grote knipperlichten (of zelfs head-updisplays) om aanstormende racers te waarschuwen tot het opnieuw installeren van grindbakken aan de linkerzijde, en zelfs het tracé weer wat trager maken, zoals het vroeger was. Wordt zonder twijfel vervolgd.

Jacky Ickx aan de tekentafel

Wanneer in de jaren 70 beslist wordt het circuit van Spa-Francorchamps in te korten met een nieuwe sectie tussen Les Combes en Blanchimont, neemt Jacky Ickx, op dat moment al vice-wereldkampioen F1 en meervoudig Le Mans-winnaar, als adviseur mee plaats aan de tekentafel. Samen met Léon Sven en René Bovy, van de intercommunale die op dat moment het circuit beheert, en Marcel Ippersiel, ingenieur bij het Ministerie van Openbare Werken, ontwerpt de Brusselaar een nieuw tracé van zo'n 3 kilometer doorheen een ongerept natuurgebied vol waterbronnen, oftewel 'pouhons'.

De werken starten in april 1978 en duren door de daaropvolgende barre winter langer dan gepland. De laatste laag asfalt is pas klaar 2 dagen voor de vrije trainingen van de eerste wedstrijd op het nieuwe Spa-Francorchamps, de GP voor moto's. Een valse start, want het tarmac blijkt te glad, en diverse toppers weigeren de start te nemen.

4 wereldkampioenschappen

Spa-Francorchamps verwelkomt in 2021 als enige circuit ter wereld liefst 4 FIA-wereldkampioenschappen: de F1, het WEC, het WRX en uitzonderlijk ook het WRC. De allereerste Belgische WK-rally, half augustus in en om Ieper, maakt op de slotdag immers een excursie naar de Ardennen voor onder andere 2 etappes op en om het circuit.

Met de 24 uren-race als belangrijkste manche van het International GT-kampioenschap, het ELMS en het Historics-kampioenschap van de FIA staat de Belgische omloop ook op de kalender van enkele andere belangrijke categorieën.

Koop onze extra editie '100 jaar Spa-Francorchamps' (150 pagina's) in de krantenwinkel of via onze webshop.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten