Er komen een heleboel fantastische sportwagens uit Japan, gaande van de Honda NSX over de Nissan GT-R tot de Toyota Supra. En vergeet de Mazda RX-7 niet, de door een wankelmotor aangedreven sportcoupé die dit jaar zijn 40e verjaardag mag vieren. De RX-7 zag het levenslicht in 1978 en kende drie generaties vooraleer hij de fakkel doorgaf aan de RX-8. Natuurlijk verdient dat een terugblik.
1978: Mazda RX-7 "FB" - de allereerste
In maart 1978 debuteerde de Mazda RX-7 in Japan met een compacte wankelmotor in het vooronder. Niet meer dan een 105 pk sterk, maar het lage gewicht, de perfecte gewichtsverdeling, de knappe multilinkophanging achteraan en het toerenhongerige motorkarakter maakten veel goed. De achterwielaangedreven sportcoupé zou een commercieel succesnummer worden, want Mazda verkocht bijna 500.000 exemplaren van de zogeheten FB-generatie van de RX-7.
1979: Mazda RX-7 "IMSA GTU" - 24 Uur van Daytona
Om het potentieel van RX-7 te tonen, schreef Mazda twee wagens in voor het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. Ze debuteerden in de 24 Uur van Daytona, waar ze de strijd aanbonden met het Porsche-leger. De met het startnummer #7 getooide fabriekswagen zou niet alleen de GTU-klasse winnen, maar verbaasde vriend en vijand door ook als vijfde in de algemene eindschikking eindigen. Van 1979 tot en met 1985 zou Mazda de GTU-klasse blijven domineren.
1981: Mazda RX-7 "TWR" - 24 Uur van Spa-Francorchamps
Ook in Europa toonde de RX-7 zich een vaardig circuitwapen. In 1981 pakte de door TWR gebouwde, door Tom Walkinshaw en onze Pierre Dieudonné bestuurde RX-7 de winst in de 24 Uur van Spa, na een wedstrijd waarin ze de stukken krachtigere BMW's 530i en de Fords Capri wisten te verschalken. Dat jaar zou de RX-7 ook de Belgische ProCar-tiel winnen, in het Verenigd Koninkrijk wonnen ze verschillende BTCC-titels. Diedonné zou de Mazda 787B besturen die de 24 Uur van Le Mans in 1991 won.
1985: Mazda RX-7 "Groep B" - Acropolis Rally
De RX-7 waagde zich ook aan een rallyavontuur in de beruchte Groep B-klasse, waar Mazda het opnam tegen de dan dominante Peugeot 205 T16. De atmosferische 13B-wankelmotor had geen verhaal tegen de drukgevoede krachtcentrales van de concurrentie, terwijl ook zijn achterwielaandrijving een aanzienlijk nadeel bleek tegen de 4x4-systemen van de topteams. Toch wist Ingvar Carlsson zijn Mazda RX-7 in 1985 naar een derde blek te sturen in de Rally van Griekenland.
1988: Mazda RX-7 "FC" - ook als cabrio
In 1985 introduceerde Mazda de tweede generatie van de RX-7, in 1988 kreeg de FC-versie Japanse sportcoupé ook een open variant. Die kwam ook met een drukgevoede wankelmotor, droeg een semi-automatisch canvasdak met een verwarmde achterruit, pionierde een geïntegreerde windstopper en had in de hoofdsteunen geïntegreerde muziekboxen als optie.
1991: Mazda RX-7 "GTO" - IMSA-kampioen
In de GTU-klasse was de RX-7 jarenlang onklopbaar gebleken, maar wat kon Mazda in de technisch geavanceerdere GTO-categorie? Bij hun debuut in 1990 wisten ze reeds te winnen, maar in 1991 toonden ze zich echt onstopbaar en wonnen ze het GTO-kampioenschap ondanks extra gewichtpenalty's. Diezelfde wagens zouden ook deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans 1994, waar Team Artnature 2e in zijn klasse eindigde na de Nissan 300 ZX Turbo en 15e overall na de winnende Dauer-Porsche 962.
1992: Mazda RX-7 "FD" - wankelen met sequentiële turbo's
De derde en laatste generatie van de Mazda RX-7 combineerde een tijdloos lijnenspel met een ingenieuze aandrijflijn. De karakteristieke wankelmotor deed het immers met sequentiële turbo's, een kleine voor de lagere en een grote voor de hogere toerentalregionen. Daardoor kon hij gelijke tred houden met de Honda NSX en de Toyota Supra.
1995: Mazda RX-7 "SP" - homologatiemodel
Ook met de FD-generatie van de RX-7 wilde Mazda racen, wat in 1995 tot 35 exemplaren van deze SP leidde. Die maakte het verschil met zijn krachtigere motorspecificatie, zijn aerodynamisch geoptimaliseerde frontpartij uit koolstofvezel, een grotere achtervleugel, zijn lichtgewicht Recaro-kuipjes en zijn met aangepaste remmen gevulde 17-duimsvelgen. Een Japanse tegenhanger voor de toenmalig Porsche 911 RS Clubsport, zeg maar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!