Wanneer een massaconstructeur een motorblok bedenkt, wordt dat doorgaans in zo veel mogelijk auto’s hergebruikt om de investering te laten renderen. Omgekeerd ontwikkelen de meest prestigieuze merken hun mechaniek voor een of twee modellen. Gelukkig gebeurt het soms dat zo’n exotische krachtbron zijn weg vindt naar een meer banale auto, een kruising die doorgaans leidt tot verrassende modellen met opmerkelijke prestaties.
V10 van Lamborghini
In 2003 stelde het Italiaanse merk de Gallardo voor, met centraal achterin een V10 van 5,0 liter die 500 pk en 510 Nm ontwikkelde. Van 2006 tot 2011 vond een licht herwerkte versie van deze V10 echter ook zijn weg naar de Audi’s S6 en S8. Daar ontwikkelde hij echter ‘slechts’ respectievelijk 435 en 450 pk bij een koppel van 540 Nm. De uiterlijke aanpassingen aan beide berlines waren subtiel: 4 uitlaatpijpen, een specifiek radiatorrooster en nauwelijks hertekende bumpers. De S6 sprintte naar 100 km/u in 5,2 seconden, de S8 deed er 5,1 seconden over, waardoor ze bij een stoplichtsprintje flink wat sportwagens op hun nummer konden zetten.
W12 van Bentley
Bentley stelde de Continental GT in hetzelfde jaar voor als Lamborghini zijn Gallardo. In de neus lag een W12 van 6,0 liter, die 560 pk en 650 Nm aan koppel ontwikkelde. Dit blok vond ook zijn weg naar de motorruimte van de VW Touareg uit 2005 tot 2010, in een beperkte reeks die heel eenvoudig W12 was gedoopt. Er zijn slechts 500 exemplaren gebouwd van de 450 pk en 600 Nm sterke mastodont. Gezien zijn leeggewicht van 2,5 ton is een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden behoorlijk indrukwekkend. Mogen we deze SUV met Bentley-motor de voorvader van de Bentayga noemen?
V8 van AMG
De 6.2-V8 van de sportafdeling van Mercedes is beroemd in de autosector onder zijn codenaam M156. De meest onwaarschijnlijke plaats waar deze motor werd gebruikt was in de R63 AMG. Jawel: een minibusje van meer dan 500 pk. Mercedes bouwde de R-Klasse van 2006 tot 2013 als een luxe-eenvolumer na het succes van de A- en B-Klasse van destijds. Zijn 510 pk sterke V8 stuwde hem naar 100 km/u in 4,6 seconden. Met slechts 200 verkochte exemplaren was het een van de meest zeldzame auto’s ooit.
V8 van Ferrari
In 1986 besliste Lancia om de V8 uit de Ferrari’s 308 en Mondial als hart voor zijn Thema te gebruiken. Het resultaat was de Thema 8.32, een luxeberline van 218 pk met een manuele vijfversnellingsbak en zelfs een automatisch opklappende spoiler. In slechts 6,8 seconden tikte hij de 100 km/u aan, wat meer dan 30 jaar geleden indrukwekkend was. De motor was voor zijn inplanting in de Thema aangepast om bij het GT-karakter te passen. Met deze auto kon je lange afstanden (zeer) snel verslinden met de unieke klank van een Ferrari-V8 als achtergrondgeluid.
V10 uit het F1
Sommige motoren vonden een nog meer onwaarschijnlijke plaats, al leidde dat helaas niet steeds tot productie. In 1995 creëerde Renault de Espace F1 om zijn eenvolumer te promoten. Zoals de naam aangeeft kwamen de motor en de meeste technologie uit het Formule 1. Hij werd dus aangedreven door de V10 uit de racerij. Die ontwikkelde hier 820 pk en katapulteerde de eenvolumer naar 100 km/u in 2,8 seconden, terwijl de top op 312 km/u lag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!