Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Back to the future met de Cadillac Sixteen uit 2003

Geschreven door Alain Devos op 15-04-2021

AutoGids gaat back to the future. Een duik in de archieven levert deze uit 2003 stammende Cadillac Sixteen op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Eerst en vooral, de voornaam van de bijna 5,7 meter (!) lange Cadillac verwijst naar de motor. Inderdaad, een V16. Om te begrijpen waarom het Amerikaanse premiummerk er in 2003 mee uitpakte, moeten we terug naar de jaren… ‘30 van vorige eeuw. Toen bouwde én verkocht Cadillac een reeks auto’s met een motor die zestien cilinders telde. Heel exclusief en dus peperduur, er werden op 11 jaar tijd dan ook maar 4.076 stuks geproduceerd. Zowel cabrio’s, coupés als limousines in diverse maten, elke carrosserie en natuurlijk ook elk interieur werd trouwens afgewerkt volgens de wensen van de klant.

Waarna we weer een sprong maken naar 2003 en dus die “nieuwe” Sixteen, die raakte nooit verder dan het stadium van conceptcar. De auto had een maar liefst 13,6 liter grote (atmosferische) V16, die goed was voor 1.000 pk en 1.356 Nm. Nu ja, dat was toch wat Cadillac ons graag wou doen geloven.

De kracht ging via een viertrapsautomaat naar (enkel) de achterwielen, ondanks die gigantische motor en een lengte van 5.672 millimeter woog de wagen toch “maar” 2.270 kilo. Voor het verbruik werd een evengoed nog redelijke 14 liter per 100 kilometer opgeven, de motor was immers voorzien van een Active Fuel Management die acht of zelfs twaalf van de zestien cilinders kon uitschakelen op de momenten waarop die niet echt nodig waren.

Behalve met die krachtbron, baarde de wagen natuurlijk ook opzien met zijn design. Dat van de toenmalige productiemodellen van Cadillac werd in die dagen Art and Science genoemd, er werden voor de Sixteen elementen van de vooral voor Amerikaanse autoliefhebbers wel van een enigszins iconische status genietende Eldorado uit 1967 aan toegevoed. Het hele designproces werd gesuperviseerd door Bob Lutz, de toenmalige vicepresident van GM.

Zoals gezegd, ging de auto om heel begrijpelijke redenen nooit in productie. Maar de scherpe hoeken van de carrosserie leverden later wel inspiratie voor modellen als de in 2008 in de showroom verschenen CTS en de XTS van nog eens enkele jaren later. Een echte super-Cadillac met op zijn minst een V12, waarover in de VS toch lang werd gespeculeerd, is er niet meer gekomen. Misschien volgt er “binnenkort” wel iets heel straf, maar dat zal dan met een volledig elektrische aandrijving zijn. De in januari als concept aangekondigde Celestiq zou over enkele jaren bij de dealers verschijnen, maar op een V16 moeten we zeker niet meer rekenen.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten