Het is zowel vreemd als grappig. Deze Auto 2000 is wellicht een van de opmerkelijkste concepts uit de hele Mercedes-geschiedenis, maar hij lijkt tegelijk toch zowat vergeten. In Stuttgart hebben ze er nochtans wel een exemplaar van in het museum staan, ook al is de niet eens van een “echte” voornaam voorziene wagen eigenlijk te lelijk om mee buiten te komen.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
Maar dat deed Mercedes dus wel. De Auto 2000 was een experimentele concept die werd geacht dé ideale auto voor jaar 2000 voor te stellen. Nu ja, dan toch voor de categorie van flinke limousines met nog een V8 op benzine. Op vraag van de toenmalige Duitse regering, die voor een deel van het ontwikkelingsbudget zorgde, gingen constructeurs op zoek naar manieren om het verbruik van grote en krachtige auto’s naar beneden te krijgen. Het doel was rond de 10 liter per 100 kilometer uit te komen. Of nog concreter, 9,5 liter voor wagens met een leeggewicht tussen de 1.250 en 1.700 kilo en maximaal 11 liter voor mastodonten tot 2.150 kilo.
Regeringsproject
Ze moesten wel plaats bieden aan minstens vier personen en tot 400 kilo gewicht kunnen meenemen, liefst zonder al te veel negatieve impact op de prestaties, het comfort en de veiligheid. Tegelijk verwachtte men ook dat er vooruitgang werd geboekt inzake onderhoudsvriendelijkheid en levensduur. Auto 2000 was trouwens ook de naam van het regeringsproject, de constructeur naam die dus gewoon over.
Naast Mercedes deden ook Audi en Volkswagen mee, tegen het autosalon van Frankfurt van 1981 waren ze klaar. De ingenieurs uit Stuttgart hadden duidelijk voor een zo laag mogelijke luchtweerstand gekozen. Met een “score” van 0,28 werd een voor die tijd best wel heel knap resultaat geboekt. Voor de aandrijving van de Auto 2000 werd er met drie motoren geëxperimenteerd, waaronder een 3,8 liter-V8 met cilinderuitschakeling. Die was wel maar 150 pk sterk, qua verbruik kwam men uit op 9,3 liter per 100 kilometer. Met een 3,3 liter-turbodiesel wist men het tot 7,5 liter te beperken, er was ook nog een derde variant met een gasturbine.
Shooting Brake?
De auto was enorm groot en oogde dus allesbehalve elegant, zijn meest opvallende kenmerk was wellicht de heel aparte “vijfde deur”. De achterruit en de dus evengoed glazen kofferklep vormden één geheel, haast even vreemd was de aan de linkerkant van de auto scharnierende motorkap. Anno 2021 zouden we van een shooting brake durven spreken.
Of latere productie-Mercedessen veel trekjes van de Auto 2000 hebben overgenomen, we durven het te betwijfelen. Maar goed, het was de ontwerpers onder leiding van Werner Breitschwerdt duidelijk in de eerste plaats om de efficiëntie te doen. En het prototype pionierde ook met enkele passieve veiligheidsystemen (betere gordels, bumpers…) die later zeker nog hun nut bewezen. Beloofd, voor de volgende aflevering van deze rubriek zoeken we nog eens een mooie auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!