1938: De Tweede Wereldoorlog is nog niet begonnen en de Traction is nog piepjong. Samen met CEO Pierre(-Jules) Boulanger waagt een trio zich aan de VGD (Voiture de Grande Diffusion of auto voor massaverkoop): de Italiaanse designer Flaminio Bertoni (foto), de hydraulica-ingenieur Paul Magès en de vader van de Traction Avant, André Lefebvre. De oorlog barst los en vertraagt het project. In 1950 komt Pierre Boulanger bovendien om het leven aan het stuur van een Traction. Toch ziet de DS het levenslicht. Tijdens zijn wereldpremière op het salon van Parijs, op 6 oktober 1955, veroorzaakt de vreemde auto (met een 1.9 van 75 pk en dubbele carburator) heel wat ophef.
Commerciële boom
Het succes volgt onmiddellijk. Na 45 minuten staan al 749 reservaties in het orderboekje en tegen het einde van de dag zijn dat er 12.000. De productie begint de dag nadien, op 7 oktober 1955, aan de Quai Javel in Parijs. Het moet gezegd dat Citroën geen half werk heeft geleverd. Bovenop het opmerkelijke design van Bertoni heeft de DS 19 een stuur met één spaak, een klein (maar brutaal reagerend) rempedaal en, vooral, een revolutionair centraal hydraulisch systeem dat gebruikt wordt voor de stuurinrichting en de ophanging. Die technologie moet afrekenen met enkele kinderziektes als gevolg de rode LHS-vloeistof van het hydraulisch circuit. Boven de 40°C vreet die namelijk de dichtingen aan door zijn oxiderende eigenschappen. Dat staat uitstekende verkoopcijfers echter niet in de weg. En vanaf 1956 kunnen Belgische klanten een auto kopen die geassembleerd is in de Citroën-fabriek in Vorst (foto).
ID, DS, SM
In 1957 volgt de ID, een ietwat vereenvoudigde versie van de DS, met 66 pk onder de motorkap. Maar net zoals de DS biedt de ID een voor die tijd uniek rijcomfort, een futuristisch design, een grote koffer en ruime zitplaatsen achterin. De DS blijft evolueren met diverse upgrades, vooral dan onder de motorkap (van DS 20 tot DS 23, met tot 130 pk), aan het koetswerk en het dashboard. In september 1967 krijgt de DS een nieuw gezicht door zijn ronde lichten te vervangen door koplampen achter een glazen venster. Afhankelijk van de gekozen opties kunnen de grootlichten zelfs bochten verlichten volgen door met het stuur mee te draaien. In 1970 maken we kennis met de SM (foto), die is ontwikkeld op basis van de DS met een Maserati-V6 van 170 tot 190 pk, en één exemplaar met een V8-motor van 260 pk. In 1975 wordt de productie van de DS echter gestopt, na 1.456.115 exemplaren. De DS maakt plaats voor de CX… Ondertussen is DS het “premium” dochtermerk van Citroën geworden.
Levensredder
De DS heeft verschillende versies gekend, waaronder de cabrio van Henri Chapron en de break. Die laatste werd vaak gebruikt als ziekenwagen. De “Déesse” was ook de Franse presidentiële wagen van Jacques Chirac, maar vooral van generaal De Gaulle. Hij is zijn DS 19 (en zijn chauffeur) twee keer heel wat verschuldigd. Op 8 september 1961 treft in Pont-sur-Seine een explosie de DS waarin de president vervoerd wordt. Zijn chauffeur, Francis Marroux, versnelt en slaagt erin het voertuig onder controle te houden bij een snelheid van meer dan 110 km/h om zo te ontsnappen aan een muur van vuur en eventuele schoten. Op 22 augustus 1962 is het weer zover. Ondanks twee geklapte voorbanden en een nat wegdek slaagt de chauffeur erin te ontsnappen aan aanslag die beraamd werd door een commando van 12 leden van de OAS. Hoewel de auto door kogels wordt geraakt, komt het presidentiële koppel heelhuids uit de strijd.
Filmster
De Citroën DS heeft het automobiellandschap getekend, net zoals de Benz Patent-Motorwagen Nr 3, de Ford T, de Bugatti Type 35, de Traction, de 2 PK, de Kever, de Land Rover, de Fiat 500, de Mini, de Corvette, de Porsche 911, de VW Golf, de Ferrari F40, de Toyota Prius of de Tesla Model S dat deden en nog zullen doen. De mythe van de DS duurt voort, onder andere door zijn talrijke verschijningen op het witte doek. Denk maar aan de films “Rabbi Jacob”, “Back to the Future 2”, “Gattaca”, “Les valseuses”, enzovoort, en aan televisiereeksen zoals “The Mentalist”. We mogen ook de tekenfilms en reclamecampagnes niet vergeten. En ten slotte was deze Franse auto ook te zien tijdens rallywedstrijden van de jaren ‘60 en ’70, onder meer in Monte Carlo en Afrika.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!