De Quattro-vierwielaandrijving wordt niet alleen gebruikt om een skischans te kunnen beklimmen, zoals Audi al meerdere keren heeft gedemonstreerd in reclamespots. Het is zowel een sportelement als een veiligheidssysteem dat zijn 40ste verjaardag viert op 20 februari. In 1980 presenteerde Audi de Quattro op het salon van Genève. De sportcoupé beschikte over vierwielaandrijving, een uitrusting die in die tijd eerder bedoeld was voor vrachtwagens en off-roaders. Het systeem heeft vooral de rallygeschiedenis beïnvloed.
Voor het leger
De oorsprong van het Quattro-systeem komt van een militair voertuig, de VW Iltis. Audi moest deze lichte 4x4 (type Jeep) ontwikkelen voor het Duitse leger op vraag van Volkswagen. Tijdens de ontwikkeling van dit voertuig tussen 1976 en 1977 besloten de ingenieurs om de vierwielaandrijving in een Audi 80 te monteren. De tests toonden een enorm potentieel aan, vooral op sneeuw en ijs, maar ook voor op de weg. Zo ontstond het idee om een personenwagen met vierwielaandrijving aan te bieden. Dat werd de Audi Quattro, een coupé die in 1980 is onthuld met een 2.2 vijfcilinder met turbo en 200 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!