Deze concept is eigenlijk een custom, gebouwd door de gebroeders Mike en Larry Alexander. Ze baseerden zich op een ontwerp van Harry Bentley Bradly en kregen een Dodge A100 pick-up van de Amerikaanse constructeur, als startpunt van hun bizarre bouwproject.
>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
De Dodge Deora werd in 1967 aan het grote publiek voorgesteld op Detroit Autorama, “America’s Greatest Hot Rod Show". De Amerikaanse wagenbouwer was zo onder de indruk van de Deora, dat ze de customcreatie toonden als een van hun showcars.
Ford- en Oldsmobile-onderdelen
De Deora baseerde zich dan wel een de Dodge A100, tijdens het ombouwproces bedienden de Alexander-broers zich vooral met Ford-onderdelen. De rondes waaruit de uitlaatpijpen steken, zijn eigenlijk achterlichten van de Ford Mustang, de achterlichtblokken zelf zijn die van de Ford Thunderbird.
Maar het opmerkelijkst is de voorruit, want dat is eigenlijk de achterklep van een Ford Wagon. De A-stijlen bleken niet sterk genoeg om het mechanisme te houden, dus werd er uiteindelijk voor een andere, nog gekkere constructie gekozen. De Dodge Deora deed het met een horizontaal paneel met een wegklapbare stuurinrichting, een beetje zoals we dat eerder zagen op de BMW Isetta - want de Dodge Deora had geen zijdeuren waarlangs je kon instappen. Het stuur leek op dat van een vliegtuig, maar kwam eigenlijk van bij Oldsmobile.
Hot Wheels
De futuristische looks stonden haaks op het prestatiepotentieel van de Dodge Deora, die aangedreven werd door de standaard gehouden 225-krachtbron van de A100, een zes-in-lijn die schakelde via een drietrapsautomaat. De motor werd 40 centimeter naar achteren gelegd, zodat het design van de cabine niet verstoord zou worden door het aandrijfgeheel. De radiator werd verplaatst, wat er samen met speciale koelsleuven voor zorgt dat de zespitter niet warm loopt.
De oorspronkelijke naam was XTAB, kort voor eXperimental Truck Alexander Brothers. Maar AMT, fabricant van modelwagentjes, had een wedstrijd uitgeschreven om de miniatuurversie te promoten. Een 13-jarige jongen kwam met Deora op de proppen, een erg vrije vertaling van het Spaanse goud (oro) - een verwijzing naar de goudkleurige tint van de wagen. AMT was niet de enige die een miniatuurversie van de Dodge Deora aanbood, het was tevens een van de eerste Hot Wheels die je kon krijgen. Al was dat geen toeval, want daar werkte ene Harry Bentley Bradly...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!