Een kunstwerk reproduceren zonder toestemming van zijn maker of rechtenhouder is verboden. Hetzelfde geldt nu voor de Ferrari 250 GTO. Deze auto uit 1962-1964 is de duurste ter wereld (48,4 miljoen dollar - €41 miljoen – bij een openbare verkoop en ongetwijfeld nog veel meer bij privétransacties). Er zijn er 36 van gebouwd. Nu is het model ook beschermd, nadat Ferrari een beroep deed op de rechtbank van Bologna om te voorkomen dat er replica’s van de 250 GTO op de markt zouden komen.
Financieel en artistiek
Dat had de prijs van dit Italiaans auto-icoon uit de jaren ’60 zeker doen dalen. Bovendien zou elke ‘echte valse 250 GTO’ ook moeten concurreren met elk ‘restomod’-project in Maranello. Maar bovenal is er een verlangen om dit erfgoed te behouden en elk soort exces te vermijden door de intellectuele eigendom en de stijl van de auto te beschermen.
Het vonnis
De rechtbank van Bologna heeft gezegd dat “de personalisatie van de lijnen van de auto en zijn esthetische elementen hebben de 250 GTO uniek gemaakt”. Het vonnis spreekt zelfs over “een waar automobielicoon” door te verwijzen naar de prijzen die de Ferrari binnenhaalt bij talloze concours. Zijn design wordt dus als origineel en artistiek beschouwd, met alles wat dat inhoudt op wettelijk vlak. Daarom behoren “de productie, de commercialisatie en de promotie van het model exclusief toe aan Ferrari”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!