GOLF 1 // GTI (1975) // 1.8-L4 (110 pk)
Met de in 1975 op het Autosalon van Frankfurt voorgestelde Golf GTI creëerde Volkswagen het hot-hatchsegment,wat begin de jaren '80 leidde tot instant klassiekers zoals de Ford Fiesta XR2, de Peugeot 205 GTI en de Renault 5 GT Turbo. Het rode biesje rond het radiatorrooster, de versnellingspook in de vorm van een golfbal en de geruite stofbekleding van de sportzetels vinden we ook terug op de huidige Golf GTI.
GOLF 1 // CABRIOLET (1979)
Veiligheidsvereisten bedreigden het cabriosegment met voortbestaan, wat de opvolger voor de open Kever in het gedrang bracht. De installatie van een rolbeugel bracht soelaas, waardoor de in samenwerking met Karmann ontwikkelde Golf Cabriolet ook wel het Erdbeerkörbchen (het aardbeibakje) genoemd werd. Een trendsetter, alweer.
GOLF 2 // GTI "RIJKSWACHT" // 1.8-L4 (112 pk)
In de jaren '80 besloot de Rijkswacht om het wagenpark te versterken met de Golf GTI. De schuld van de Bende van Nijvel, daar de door scherpschutter én rallypiloot P. M. bestuurde VW de gendarmen meermaals verloren reed na de zoveelste bloederige overval. Het idee? If you can't beat them, join them.
GOLF 2 // G60 RALLYE (1989) // 1.8-L4 (160 pk, compressor)
De rallysport noopte de geïnteresseerde autoconstructeurs tot steeds zottere homologatiemodellen. De Lancia Delta Integrale en de Nissan Sunny GTI-R kregen het gezelschap van de Rallye, een G60-variant die zich onderscheidt middels vierkante koplampen en uitgebouwde wielkasten. De 1,8 liter-krachtbron met G-compressor drijft alle vier de wielen aan en ontwikkelt 160 pk. In de Limited zelfs 210 pk.
GOLF 2 // COUNTRY SYNCRO (1990)
Volkswagen stond aan de wieg van de compacte SUV. Zoals de hedendaagse Cross-regeltjes het voorschrijven, staat de Country hoger op zijn poten, doet hij het met vierwielaandrijving en krijgt hij allerlei stoere koetswerkaddenda aangemeten. Alleen had de door off-roadspecialist Steyr Daimler Puch ontwikkelde terrein-Golf geen schrik voor een molshoop of een modderbad.
GOLF 3 // CITYSTROMER 2 // EV
Reeds in de jaren '70 experimenteert Wolfsburg met elektrische aandrijfgehelen, inspanningen die tot de CityStromer leiden. Voor de tweede generatie (op basis van de Golf 3) sluit Volkswagen zelfs een joint-venture met Siemens, maar de commerciële slaagkansen zijn nihil. Net zoals de nieuwe E-Golf beschikt het ding nochtans over remenergierecuperatie en over een snellaadfunctie voor de batterijen.
GOLF 4 // R32 4Motion (2002) // 3.2-V6 (241 pk)
Vierwielaandrijving noch een V6-krachtbron was de Golf vreemd, maar het duurde tot de R32 vooraleer die ingrediënten een echt explosieve cocktail opleverden. Het ding zag er lekker dik uit, klonk fantastisch en ging als een speer. De voorvader van de huidige R, al doet die het dan met een geblazen viercilinderblok met een inhoud van ocharme 2 liter.
GOLF 5 // GTI DSG (2004) // 2.0-L4 (200 pk, turbo)
Volkswagen gebruikte de vijfde Golf-generatie om de tanende GTI-badge weer de luister van weleer te bezorgen. En het resultaat is om te smullen, van de direct ingespoten turbomotor tot de revolutionaire DSG-robotbak met dubbele koppeling. Ook de concurrentie krijgt er weer zin in, wat onder meer leidt tot de Ford Focus ST en de Opel Astra OPC.
GOLF 5 // GTI W12 CONCEPT // 6.0-W12 (650 pk, biturbo)
Gek zijn, doet geen pijn. Dus leggen de VW-jongens de W12-biturbo uit de Nardo-supersportwagen in de achtersteven van een Golf GTI. Het blok ontwikkelt een vermogen van 650 pk en een maximaal koppel van 750 Nm, wat de conceptstudie een top van 325 km/u bezorgt en hem in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u katapulteert.
GOLF 6 // GTD (2010) // 2.0-L4 (170 pk, turbodiesel)
De eerste Golf was er reeds in 1982 als GTD, aangedreven door een 70 pk sterke dieselmotor. De uit 2010 stammende GTD duwt daar nog eens 100 paarden bij. Het TDI-blok paart een gemiddeld normverbruik van amper 5,3 liter per 100 kilometer aan een top van 222 km/u en aan een 0 tot 100-sprintje in 8,1 seconden.
GOLF 7 // R 400 Concept (2014) // 2.0-L4 (400 pk, turbo)
Het is niet de eerste keer dat de Golf 7 als basis dient voor een zot projectje, denk maar aan de 503 pk sterke Design Vision GTI die de Duitsers onthulden in 2013 onthulden op het fameuze Wörthersee-tuningtreffen. Maar de zonet op het Autosalon van Peking getoonde R 400 houdt iets extra achter de hand. Wolfsburg heeft immers verklapt dat het ding in productie zou gaan.
GOLF 7 // GTE (2014) // 1.4-L4 (204 pk, compressor, plug-inhybride)
De GTI en de GTD krijgen het gezelschap van de GTE, een plug-inhybride die een gecombineerd vermogen van 204 pk puurt uit de wisselwerking van de 1.4 TFSI-compressorkrachtbron met een door lithium-ions gevoede elektromotor. Van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden, terwijl het normverbruik blijft steken op nauwelijks 1,5 liter per 100 kilometer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!