De eerste productie-Jeep met elektrische aandrijving staat gepland voor 2023, maar in het begin van deze eeuw speelde de Amerikaanse terreinwagenspecialist al met het idee van een zero emission-model, dat bovendien nog een pak compacter was dan de Renegade, de huidige baby-Jeep.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
In 2003 brachten de Amerikanen de Treo mee naar het salon van Tokio, die wel érg compact was naar Jeep-normen. Het autootje werd voorgesteld als de "urban-active Jeep" en was bijzonder op meer dan een vlak. Zo doet hij nu een beetje denken aan een Renault Twizy voorzien van de kenmerkende Jeep-grille met zeven sleuven. Alleen heeft de Treo in tegenstelling tot die laatste wél deuren.
Net als bij een Twizy staan de vier wielen los van het koetswerk, dat in het geval van de Treo naar achteren toe smaller wordt. Opvallend zijn de 'winglets' ter hoogte van de achterste dakstijlen. Daarin zijn niet alleen de achterlichten geïntegreerd, ze doen ook dienst als luchtinlaten, én om twee fietsen te bevestigen via hun voorvork.
Waterstof
Als goede Jeep beschikte de Treo over aandrijving op alle vier de wielen, die trouwens 19 duim groot waren om een fatsoenlijke bodemvrijheid te bekomen. Een overbrengingsas tussen de voor- en de achtertrein was er echter niet. Hij was namelijk uitgerust met twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras. De stroom daarvoor werd verondersteld te worden aangemaakt door een brandstofcel op waterstof... in theorie althans.
De Treo was immers een niet-rijdende conceptcar, dus de kans is vrij groot dat de ontwerpers niet eens de moeite hebben genomen om daar plaats voor te voorzien. De beschikbare ruimte werd immers zo goed als volledig benut voor de drie zitplaatsen, twee voorin en een in het midden achterin. Die derde zitplek kon ook worden opgeofferd als bagageruimte, bereikbaar via een grote klep in de achtersteven.
Minimalistisch
Naast slechts 324 cm lang was de Treo ook maar 168 cm breed. Bij gebrek aan plaats was het interieur dan ook bijzonder minimalistisch, maar doordat alles 'by wire' verliep, kon de stuurkolom compleet met alle bedieningen en instrumenten worden opgeschoven, zodat de Treo in een mum van tijd kon worden omgetoverd van links- naar rechtsgestuurd of omgekeerd.
Dat deze knotsgekke maar milieuvriendelijke Jeep een ontwerp was van de Californische designstudio van het merk, zal misschien niet verbazen. Dat er in 2003 werd gezegd dat een productieversie binnen vijf jaar tot de mogelijkheden behoorde, is allicht wat verrassender. Ondertussen weten we natuurlijk dat het zover nooit is gekomen, maar verfrissend was de Treo zeker wel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!