Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Dit is de AMG Project One die Mercedes vergat te bouwen

Geschreven door Klaas Janssens op 04-04-2023

In 1995 kleefde de Mercedes-ster op de Lotec C1000, een unieke supersportwagen die de nieuwe AMG One moeiteloos overklast.

De Mercedes-AMG One is een straatlegale supersportwagen die aangedreven wordt door de hybride 1,6 liter-V6 die de Duitse constructeur de ene na de volgende wereldtitel opleverde in de Formule 1. Die directe link met de F1-wagens waarmee Lewis Hamilton de records van ene Michael Schumacher van de tabellen reed, spreekt tot de verbeelding.

Toch is de AMG One niet helemaal geworden wat Mercedes ervan verwacht had. Er waren de technische problemen tijdens de ontwikkeling, waardoor de supersportwagen pas in productie ging toen het Mercedes-team de Formule 1-titel aan Max Verstappen verspeelde. Inmiddels had Red Bull-hoofdingenieur Adrian Newey de Aston Martin Valkyrie op de autowereld losgelaten.

De sterren stonden simpelweg niet zoals ze moesten staan voor de AMG One. En dat doet ons denken aan de Lotec C1000, die andere voor de openbare weg bedoelde supersportwagen die Mercedes met de racerij verbond.

Lotec C1000 Mercedes

Lotec C1000

In 1990 benaderde een rijke zakenman uit de Verenigde Arabische Emiraten de jongens van Lotec, een door Kurt Lotterschmid opgerichte firma die een verleden had in de enduranceracerij en speciale aerokits ontwikkelde voor bestaande modellen. Het betere tuningwerk, zeg maar. Die rijke zakenman vroeg Lotec om hem de snelste straatwagen ter wereld te bouwen. Een Mercedes, als het even kon.

Lotec ging aan de slag en gooide zowat alle toen beschikbare knowhow in de strijd om de snelste straatlegale sportwagen ter wereld te ontwikkelen. Vijf jaar en 3,4 miljoen dollar later was de C1000 klaar. Zowel het chassis als het aerodynamische koetswerk waren vervaardigd uit koolstofvezel, waardoor de Lotec C1000 slechts 1.080 kilogram op de weegschaal zette.

Lotec C1000 Mercedes

V8 van Mercedes

De Lotec C1000 werd aangedreven door een midscheeps gemonteerde V8 van Mercedes-makelij, een 5,6 liter-krachtbron waarop twee Garrett-turbo's gevezen werden. Dat duwde het vermogen door de grens van de 1.000 pk, power die op de achterwielen gezet werd via een Hewland-transmissie met vijf versnellingen.

De rijke zakenman kreeg dan ook wat hij vroeg, want de Lotec C1000 zou een topsnelheid van 431 kilometer per uur halen. De sprint van 0 naar 100 zou 3,2 seconden en die van 0 naar 200 km/u 8 seconden vragen. Alleen werden die prestaties nooit officieel geverifieerd, waardoor we niet weten hoe snel deze Mercedes echt was. 

Of is, want dat ene exemplaar bestaat nog steeds. Het vanuit Miami opererende Curated maakt de Lotec Mercedes C1000 momenteel klaar voor verkoop. De wagen zou slechts 4.145 kilometer op de teller hebben staan. 

Lotec C1000 Mercedes

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten