De Opel Astra F is de eerste van zijn naam in Europa en beleefde zijn wereldpremière in 1991. Het is de opvolger van de Opel Kadett E, die in het Verenigd Koninkrijk wel al als Vauxhall Astra werd verkocht. De Astra F was een grote stap vooruit voor de Duitse constructeur, zowel qua veiligheid als qua binnenruimte. Met meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren is het nog steeds het best verkopende model van Opel in de geschiedenis van het merk.
Het model van verandering
Al in 1991 hadden we het over het belang van een lager verbruik en de CO2-uitstoot, terwijl de verwachtingen van de klanten wel opschoven naar meer comfort en veiligheid. De Opel Astra F sloot daarbij perfect aan bij Opels intrede in een nieuw tijdperk.
Hij was ongeveer even groot als de Kadett E, maar was veel ruimer en veilig voor zijn tijd, dankzij dubbele stalen spijlen in de deuren voor bescherming tegen zijwaartse aanrijdingen, ondersteunende platen in de stoelen om te voorkomen dat passagiers onder de veiligheidsgordel schoven en gordelspanners die het lichaam stilhielden bij een voorwaatse aanrijding. In 1994 kwam er zelfs bestuurders- en passagiersairbags.
Aerodynamica en dynamiek
Net als de andere Opels van de jaren '90, waaronder de coupé Calibra, was deze nieuwe Astra erg gestroomlijnd voor zijn tijd, met een Cx-waarde van 0,30. Ook dat hielp mee aan een lager verbruik. Maar belangrijker was de nieuwe generatie van benzinemotoren van 1,4, 1,6; 1,8 en 2 liter groot, allemaal nog atmosferisch.
De grootste motor was voor de fameuze Opel Astra GSi, die nog steeds graag gezien wordt door de liefhebbers. Het chassis was misschien niet op het niveau van sommige concurrenten, maar het enthousiasme voor de 150 pk sterke tweeliter was en is nog steeds volop aanwezig. De GSi vormde ook de basis voor diverse competitiemodellen, onder meer in de rallysport, met internationaal succes voor het Opel Team Belgium met de populaire piloten Bruno Thiry en Freddy Loix. Tenslotte was er ook nog een dieselmotor in het aanbod, een 1,7 liter van Isuzu met of zonder turbo.
Compleet gamma
Een van de sterktes van de Opel Astra F was zijn complete gamma, met niet minder dan 5 varianten: 3- en 5-deurs berline, 4-deurs berline (sedan), de break (ofte Caravan) en de cabrio, gebouwd door de Italiaanse carrossier Bertone. In totaal zijn er niet minder dan 4,13 miljoen Astra's F verkocht tussen 1991 en 1997, een record dat vandaag nog steeds staat.
Innovatief
De Opel Astra F onderscheidde zich ook door zijn technologische aanpak, met onder meer een 'Multi-Info Display' bovenop de middenconsole. Een wereldprimeur, die de displays van de radio, de boordcomputer en de bediening van de wagen combineerde op één scherm binnen het gezichtsveld van de bestuurder. De Astra was ook de eerste compacte middenklasser met een pollen-, stof- en deeltjesfilter onder de naam 'Clean Air System'.
En ook 30 jaar geleden werd er gedacht aan het milieu, met een groot aandeel recycleerbare of gerecycleerde materialen voor sommige onderdelen, terwijl er al getest werd met een elektrische aandrijving voor de Opel Astra Impuls III, die tussen 1993 en 1997 350.000 km aflegde. 5 exemplaren kregen een nikkel-cadmium-batterij van 45 kWh, de anderen een nikkel-natriumchloride-batterij van 42 kWh. De Impuls III haalde een topsnelheid van 120 km/u en een autonomie van 160 km, nog lang niet zo slecht vergeleken met de huidige elektrische wagens van bijna 30 jaar later. In 1996 was er ook al een CNG-versie van de Opel Astra Caravan voor sommige openbare diensten en lokale besturen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!