De Skoda 110 Super Sport werd voorgesteld op het Autosalon van Brussel in 1972, waar de compacte sportwagen veel aandacht genereerde. Vooral West-Europe dergelijke frivole creatie niet associërde met het IJzeren Gordijn waar toenmalig Tsjechoslowakije zich nog achter verstopte. De Skoda 110 Super Sport leek eerder ontworpen door kinderen dan door communisten.
>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
In de spitse frontpartij van de Skoda 110 Super Sport ging een opklapmodule schuil waarin liefst zes koplampen staken en die leken op de verschijners die destijds gebruikt werden in de rallysport. Maar dat was klein bier in vergelijking met de achterzijde, die zo maar eventjes 16 achterlichten telde. Zoek niet naar deuren om in te stappen, de Skoda 110 Super Sport beschikte immers over een daksectie die volledig naar voren plooide.
Wel super, niet sport
Nu hadden de Skoda-ingenieurs zich er niet in zeven haasten vanaf gemaakt, naast het uit glasvezel vervaardigde koetswerk van de Super Sport werd ook zijn chassis helemaal nieuw ontwikkeld. De motor lag centraal achterin, tussen de aangedreven achterwielen. Het ging om een 1,1 liter-benzinemotor met vier cilinders en een vermogen van 74 pk, wat net volstond om de Skoda 110 Super Sport naar een topsnelheid van 180 km/u te stuwen.
Het was de bedoeling dat de Skoda 110 Super Sport tot een productiemodel zou leiden, waarvan er 250 exemplaren gemaakt zouden worden. Met een krachtigere 1,5 liter-krachtbron. Maar die straatversie kwam er nooit, wegens wat politieke redenen genoemd werden. Het bleef bij een exemplaar, al zou die tien jaar later wel schitteren in een vampierenfilm...
Bloed als brandstof
In 1982 komt regisseur Juraj Herz met "Upír z Feratu" op de proppen, waarbij Upir staat voor vampier en Feratu verwijst naar Nosferatu. In deze Tsjechoslowaakse horrorfilm gaat ene Mima, een bestuurdster van ziekenwagens, werken als rallyrijder voor een buitenlandse firma die Feratu heet. En dat doet ze aan het stuur van de Skoda 110 Super Sport die een decennium eerder debuteerde op het Autosalon van Brussel. Spoiler alert: de Ferat gedoopte Skoda drinkt het bloed van de mooie Mima...
Nu heeft die Skoda 110 Super Sport wel een serieuze transformatie ondergaan. De Oscar-winnende kostuumontwerper - voor de langspeelfilm "Amadeus" in 1985 - nam de sportwagen onder handen. Het spierwitte koetswerk werd pikzwart gespoten, de opklappende koplampen werden vervangen door vaste exemplaren en op de achterzijde kwam een gigantische spoiler terecht. Ook de motor was nieuw: achterin lag een 104 sterk 1,2 liter-blok dat uit een Skoda 110 L Rallye geplukt werd.
Moderne versie
Sinds zijn sterrenrol als vampierenauto wordt de Skoda 110 Super Sport de Ferat genoemd. De wagen behoort tot de oldtimercollectie van de Tsjechische constructeur en valt te bezichtigen in Mladá Boleslav. In 2016, bij de 35ste verjaardag van "Upír z Feratu", stak Skoda de Fabia R5-rallywagen van Jan Kopecký en Pavel Dresler in de sinistere kleuren van de Ferat. Ze wonnen de Rally van de Bohemen.
De Ferat blijft inspireren, in 2021 schetste de Franse Skoda-designer Baptiste de Brugiere zelfs een moderne versie van de Skoda 110 Super Sport. De kans dat die alsnog een productieversie krijgt, is gering. Maar bloed als biobrandstof, is dat geen duurzaam ideetje?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!