De jaren '90 waren een tijd waarin constructeurs met een heleboel nieuwe ideeën kwamen en een heleboel nieuwe segmenten bedachten van auto's. Monovolumes, coupé-cabrio's, het begin van de SUV, bestelbreaks, enzovoort. Of ze nu voor een breed publiek waren of meer upmarket - toen was premium nog niet zo'n ding - traden de merken buiten de gebaande paden en kwamen ze regelmatig met concepts op de proppen die nieuwe horizonten verkenden. Dat was ook het geval bij Mercedes met de VRC-conceptcar uit 1995, die in Genève werd voorgesteld. Het was een innovatieve wagen die een oplossing bood om meerdere auto's in één te combineren.
Transformatie
Deze Mercedes VRC of Vario Concept was in de basis een tweedeurs waarvan enkel de voorruiten en de A-stijlen vast zaten aan de onderkant van de wagen. Het idee was dat je kon kiezen tussen vier verschillende 'daken', afhankelijk van je behoeften: een cabrio, pick-up, coupé of zelfs een break. Elke module bevatte de bovenkant van de achterste zijschermen, de C-stijlen, het dak en de koffer, of net het klapdak, de laadbak, ... Een ingenieus systeem!
Intelligent
Alle mechanische elementen en de 'vitale organen' van de wagen zaten in het onderste gedeelte, waarbij de verbinding tussen de twee delen via elektromagneten tot stand werd gebracht, naast een centrale connector aan de achterkant om het systeem te laten weten welke module op de wagen zat, om zo de eventuele verbindingen te activeren.
Met deze conceptcar had Mercedes dus een 'vier-in-één'-auto gemaakt, die naar wens kon aangepast worden. Liever een ritje met de cabrio en deharen in de wind, een coupé om alleen te reizen in alle rust, een break voor de praktische benodigdheden of net een pick-up voor meer avontuurlijke of professionele doeleinden? Het kon allemaal.
Slim maar onpraktisch
Toch ging de Mercedes VRC nooit over naar het productiestadium. Naast de financiële aspecten en de complexiteit van het ontwerp en de logistieke zijde, zou zo'n wagen voor probleme zorgen voor de eigenaars, die de 4 modules ergens kwijt moesten kunnen. Vraag maar aan eigenaars van de Citroën C3 Pluriël... Sommige ideeën zijn toch beter op papier.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!