Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Mitsubishi i-MiEV Sport Air Concept uit 2009

Geschreven door Kevin Kersemans op 16-02-2023

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2009 stammende Mitsubishi i-MiEV Sport Air Concept op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Herinner je je de Mitsubishi i-MiEV nog? Het veel te smalle en hoge en daardoor enigszins iel ogende elektrische stadsautootje van de Japanse constructeur door de samenwerkingsakkoorden van toen ook op de markt werd gebracht als Citroën C-Zéro én als Peugeot iOn? Indien niet, zullen we je dat niet kwalijk nemen, ook al is het nog maar een jaar of vijf geleden dat hij uit productie ging. Een echt verkoopsucces is het echter nooit geweest – we vragen ons zelfs af hoeveel er nu nog van rondrijden.

Het had misschien anders kunnen lopen als Mitsubishi ook een productievervolg had gegeven aan de i-MiEV Sport Air Concept, een prototype dat werd onthuld op het salon van Genève in 2009 en dat er toch iets 'stoerder' uitziet dan de 'gewone' i-MiEV. Het plan was om deze sportieve afgeleide ook op de markt te brengen (om te beginnen in thuisland Japan) en er in het eerste jaar 10.000 stuks van te verkopen.

De Mitsubishi i-MiEV Sport Air Concept was een evolutie van de elektrische technologie die Mitsubishi in huis heeft. Het prototype deed dienst als rijdend lab voor techniek die in de toekomst zijn weg moest vinden naar serieproductie. Zoals de zonnecellen op het koetswerk, die een fotovoltaïsch netwerk vormden dat netjes in het design opging. De lithium-ionbatterijen van deze conceptcar waren van de tweede generatie en hadden een module met verbeterde elektroden. Bovendien paste Mitsubishi nieuwe technieken tot om het gewicht te verminderen, zoals een kofferklep van plastic. Op die manier woog de Sport Air 980 kilogram, of 100 kilo minder dan de i-MiEV.

Het dak van deze i-MiEV-evolutie had een paneel dat kon worden verwijderd, om onder de blote hemel te kunnen rijden. Vandaar de "Air" in de naam.… De "Sport" wees er dan weer op dat hij wat aan spierkracht won: de elektrosynchroonmotor achterin ontwikkelde 13 kW meer (60 kW in plaats van 47) en kreeg er 50 Nm bij (230 tegenover 180). Dankzij de langere wielbasis pasten er meer batterijen onder de vloer. Alle elektrische opslagmodules werden trouwens zo laag mogelijk ingeplant, om het zwaartepunt van de auto zo dicht mogelijk tegen de grond te houden.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten