Op zoek naar nieuwe concepten experimenteren de autodesigners er duchtig op los. Want je moest maar eens een nieuw wagentype uitvinden dat stommelings uitgroeid tot de nieuwe norm, zoals dat het geval was voor de SUV. Onze zoektocht naar cross-overmodellen met een hoek af leverde deze 10 rare snuiters op.
1. Mercedes R-Klasse
De SUV was in volle opkomst, maar eigenlijk moest je nog een monovolume hebben om commercieel te scoren. Daarom combineerde Mercedes de basis van de ML met het koetswerk van een eenvolumer. En dat leverde dus de R-Klasse op.
2. Range Rover Evoque Convertible
Een stoere terreinwagen die ook zomers sexy wilde zijn, dat is een beetje als een pin-up met bergbottines.
3. Rolls-Royce Wraith
Een luxeslee, maar dan zonder achterdeuren. En met een daklijn die sneller duikt dan een slechtvalk in vrije val.
4. BMW 5-Reeks Gran Turismo
Een BMW 5-Reeks met een verhoogd koetswerk en een schuine achterklep, dat was de manier waarop toenmalig designhoofd Chris Bangle zich onsterfelijkheid probeerde te maken. En dat is hem ook gelukt, maar misschien niet om de juiste redenen.
5. Volvo S60 Cross-Country
Een terreinbreak die geen break meer was...
6. Volkswagen Golf Plus
De monovolumetrend verleidde VW tot de bouw van een verhoogde VW Golf, maar families hadden liever of een Golf Variant of een Touran.
7. Nissan Juke-R
De Nismo-versie van de Juke was best gewaagd, maar deze door de V6-biturbo van de Nissan GT-R aangedreven cross-over duwde het concept van de supersportieve SUV helemaal over het randje.
8. Skoda Roomster
Iets tussen een klassieke monovolume en een zogenaamde bestelbreak in, deze Roomster. Maar veel te gewaagd voor de toen nog opkomende constructeur. Een VW Caddy met een Skoda-badge had logischer geweest, maar dat wil de Volkswagen niet.
9. Smart Crossblade
Een Smart Fortwo was de meeste consumenten al meer dan gek genoeg, toch kan de Mercedes-dochter het niet laten een nog gekkere variant op de markt te brengen. Zonder dak en zonder deuren. Dat werkt enkel als het een Ferrari is....
10. Renault Avantime
Met de Espace had Renault een populaire trendsetter in huis, maar de kruising met een coupé bleek minder succesvol. Een monovolume die het moet hebben van zijn praktische gebruiksgemak opzettelijk minder praktisch maken, dat was de consument een stap te ver. Dan was de oplossing van Ford beter, met de opsplitsing tussen de dynamische S-Max en de familiale Galaxy.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!