Naast de roadster MX-5 was het laatste 'sportieve' model tot op heden de RX-8, een vierdeurscoupé met vier zitplaatsen en een rotatiemotor die de originaliteit en de kracht van Mazda's technische keuzes perfect illustreerde. Bovenal blijft het de laatste in een reeks van ‘made in Hiroshima’ coupés, die zich onderscheidden door meer dan alleen hun stijl. Laten we eens kijken naar 5 memorabele coupés die de geschiedenis van Mazda hebben getekend.
- Mazda Cosmo Sport 110S – 1967
De Mazda Cosmo Sport 110S, die in 1964 op de Tokyo Motor Show werd geïntroduceerd, was het eerste sportieve model van het merk en kwam in 1967 op de markt als de eerste productieauto aangedreven door een birotormotor. De 110 pk sterke auto onderscheidde zich onmiddellijk in de competitie, met een vierde plaats in de Marathon de la Route van 1967, een 84-uurs race op de 28 km lange Nürburgring. Enkel twee Porsches 911 en een Lancia Fulvia Coupé waren hem voor.
In juli 1968 werd de auto opgewaardeerd met een 128 pk-motor, een vijfversnellingsbak en vijftienduimwielen met bekrachtigde remmen. Hij zette de toon voor een lange rij van Mazda-sportcoupes (het model op de foto's is een exemplaar uit 1968).
- Mazda RX-3 – 1971
In 2021 viert de RX-3 zijn vijftigste verjaardag, een model dat de geschiedenis van Mazda heeft getekend. Niet alleen verbond dit model definitief de wankelmotor met Mazda, zijn succes als coupé, sedan en stationwagen op de exportmarkt leverde het Japanse merk ook de status van wereldspeler op.
Onder de motorkap was er keuze tussen een conventionele zuigermotor of een wankelmotor. Deze laatste was een geëvolueerde versie van de 10A die werd ingehuldigd door de Cosmo Sport, aangevuld met de 12A, die een cilinderinhoud van 1.146 cc had in plaats van 982 cc voor de 10A (die in 1974 werd stopgezet). De Mazda RX-3 nam deel aan wedstrijden over de hele wereld, waaronder de 24 Uur van Spa en de 24 Uur van Le Mans in 1975.
- Mazda RX-7 – 1978
In 1978 lanceerde Mazda de eerste RX-7, een coupé ontworpen rond drie basisprincipes: rijplezier, een licht design en een wankelmotor. Met zijn strakke, sobere lijnen, wegklapkoplampen en een eindeloze motorkap die een ‘piepkleine’ rotatiemotor verborg, maakte deze coupé een blijvende indruk en blijft hij wellicht Mazda's bekendste en populairste model. Met een gewicht van iets meer dan een ton en zijn 12A-wankelmotor centraal voorin die tot 135 pk ontwikkelt, bood dit model onmiskenbaar rijplezier, maar miste hij een beetje pit. Daarom voegde Mazda er een turbo aan toe om 160 pk te halen.
Daarna kwam de 13B, die tot 200 pk leverde in een versie met twinscrollturbo, waardoor hij 240 km/u kon halen. De RX-7 onderscheidde zich, trouw aan de reputatie van het merk, vooral in de competitie, met als belangrijkste wapenfeit de overwinning in het algemeen klassement van de 24 Uur van Spa in 1981, de eerste keer dat een wankelmotor werd gebruikt in een groot internationaal endurance-evenement. Alles bij elkaar werden drie generaties RX-7's geproduceerd tot de productie in 2002 werd stopgezet.
- Mazda MX-3 1991
In 1991, twee jaar na de lancering van de MX-5, lanceerde Mazda een kleine coupé, de MX-3, die zich eveneens onderscheidde door zijn motor. Geen wankel onder de kap, maar een kleine V6, terwijl zijn rivalen uitgerust waren met viercilinders.
In tegenstelling tot zijn voorgangers was de MX-3 een voorwieltrekker – hij deelde zijn platform met de 323. Hij pakte uit met een sobere lijn, al kwam hij wel enigszins origineel uit de hoek met zijn glazen achterklep à la Chevrolet Corvette bijvoorbeeld. De echte originaliteit van deze coupe was echter zijn V6 van 1.845 cc, goed voor 130 pk en een topsnelheid van 202 km/u.
- Mazda MX-6 – 1992
Net als de MX-3 ontsnapt de Mazda MX-6 vaak aan de radar van Mazda-liefhebbers, omdat hij minder exclusief of sportief is dan de RX-lijn. Aan kwaliteiten ontbrak het deze grote vierzitscoupé echter niet. Geboren uit het huwelijk tussen Ford en Mazda deelde hij zijn technische onderbouw met de Ford Probe en was hij Hiroshima's antwoord op de Honda Prelude en Opel Calibra op de Europese markt. Hij onderscheidde zich echter van deze concurrenten door een meer afgeronde biodesignstijl.
Door zijn ‘Amerikaanse’ motoren was de MX-6 echter niet Mazda’s meest geliefde coupé. Hij bood de keuze tussen een tweeliter-viercilinder van 115 pk of een 2,5 liter grote V6 van 165 pk die een romig GT-karakter verkoos boven pure sportiviteit. Hij getuigt echter vooral van een periode waarin Mazda onder invloed van Ford zijn eigenheid en zijn identiteit wat verloor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!